LA
CULTURA DIFERENCIÀ DE VALENCIA
U dels primers problemes que tenim
plantejats els espanyols es, obviament, la consolidacio de l’Estat de les
autonomies, i este serà mes consistent en la mida en que sapia conjugar la
singularitat en la solidaritat de cadascu dels seus pobles. Singularitat que
fonamentalment ve definida per l’identitat cultural, que es lo mateix que dir
ses arraïls. Sagunt i els Alts Forns del Mediterraneu han segut causa d’un
trist protagonisme de la regio valenciana al llarc de l’ultim any. Hui, la
festa d’esta comunitat, 9 d’octubre, dia en que es celebra l’entrà de Jaume I
en Valencia, mos dona peu per a ocupar-nos no de ses problemes economics o
pilitics, sino precisament de s’identitat
cultural.
---oOo---
Tota cultura –factor decissiu per a
la posterior conscienciacio de cada poble del seu fet diferencial- es una
superestructura tipica, reflex de realitats geosocio-historiques propies, que
servir per a diferenciar-lo dels atres quadrants.
L’antropologia social ensenya (i
dogmatisa la doctrina social-marxista) que tota cultura es, si vol ser
autentica, un reflex de la situacio historica, social i economica del poble que
l’ha creat.
Cada poble te –deu de tindre- “sa
cultura”. El Poble Valencià condicionat
per multiples factors, ha decantat tambe sa tipica cultura i lo seu peculiar
modo d’intercomunicacio social, es dir, sa llengua. Per tant, no pot, ni deu
ser subsumit per atres cultures ni per atres comunitats autonomes, ni reals ni
presuntes, com per eixemple, els quimerics “païssos catalans”. Els
“pancatalanistes” solen partir del fals presupost de que tant Catalunya com els
historics regnes de Mallorca i Valencia, compartixen una mateixa cultura, una
mateixa llengua. Per ad ells resulta evident l’identitat cultural i de la
llengua dels “païssos catalans” (Declaracio de Miquel Roca, en Las Provincias,
10-6-84, p. 4).
A nostre criteri, afirmar que a realitats socio-historiques “diferents”
correspon una “identica” cultura, es donar l’esquena a les ensenyances de l’antropologia
social i ser cego a les realitats socio-culturals circundants. Es patir de
miopia i ceguera davant els valors per a mi desconeguts i incomprensibles.
Ya Miguel de Unamuno, seguint les
ensenyances d’Aristoteles, Bodino, Montesquieu, etc., subrayà l’influencia dels
factors greografics i, concretament, el clima i els modos de produccio- sobre
la cultura. Comparava el Rector de Salamanca a Blasco Ibañez en Pereda. Per al
discipul de Kirkegaard el primer era un pintor, el segon un dibuixant.
No es necessiten molts silogismes per
a desmostrar-ho. L’influx del clima i del sol es evident en les distintes
formes culturals –lliteratura, poesia i pintura impresionista-, com tambe ho es
en els modos de produccio sobre el contingut de les mateixes, aixi com la
tipica indumentaria valenciana. Pensem en el cultiu de l’arros i l’us dels
saragüells clars i pensem tambe en la correlacio que existix entre lo que es produix i l’art culinari,
etc.
Pero seria anar allende nostres
actuals proposits, portar a cap un estudi sociologic de la nostra cultura.
Pretenim establir les coordenaes fonamentals sobre les que s’assenta la
superestructura cultural valenciana i, especialment, tenint en conter sa
diferenciacio de l’area catalana, puix es aci a on es troba la causa fonamental
del disens socio-cultural reinant entre una minoria de pancatalanistes en
Valencia i la majoria del poble valencià.
Considerem que la diferencia entre
l’historic Regne de Valencia i Catalunya radica en el peculiar “sustratum”
socio-historico que, al nostre entendre, ha condicionat el naiximent de la
nostra cultura valenciana.
Els arguments que s’aduixen en
defensa de la pertenencia cultural de la Comunitat Valenciana a la comunitat
cultural catalana (i dels cridats
“païssos catalans”) obliden algo tan important com es la llogica diferencial
del desenroll de la societat valenciana i la catalana. No es pecar
d’economicisme afirmar que la dinamica economica condiciona, de manera
significativa, la “cultura” d’un poble. Puix be, tant l’herencia del passat i
les multiples influencies socio-culturals, com la llogica del desenroll de sa
economia ha conformat una estratificacio social i un tipo de compotament
economic-cultural i politic clarament diferent dels de Catalunya. En este
sentit, en la realitat socio-cultural de l’historic Regne de Valencia , ha
confluit, configurant-la, una serie de factors: l’historia prerromana i romana,
la secular dels antics regnes de taifes valencians, aixi com les corrents
d’inmigracio castellanes: hi havien
moros –utilisem este vocablo en s’accepcio ampla apuntant ad aquells que
pofessaven la fe musulmana-; descendents dels poblaors hispano-romans-visigots
que s’havien convertit al mahometisme, i que son coneguts pels muladies; hi
havien jueus fidels a sa fe; atres, que eren descendents de poblacio
premulsulmana, que hi havien conservat sa religio, coneguts pels mossaraps; i
tras la reconquista es barrejaren en les
races procedents aragoneses, barcelonins... i d’atres pobles hispans. D’entre
els conquistaors, els aragonesos foren els que en major numero es quedaren en
Valencia.
Junt a l’estratificacio de la
poblacio tipica valenciana –basà en etnies diferents- hem de tindre en conter
la documentacio fonamentalment agraria de l’economia valenciana, el pes del
feudalisme hasda el sigle XIX (contrariament a Catalunya), etc., i molt mes recientment el model de desenroll
economic, que arranca de la segon mitat del sigle XIX, conformat sobre la base
d’un boyant sector agricola-exportaor i un sector industrial molt particular en
forts arraïls i contingut artesanal . El predomini de la chicoteta empresa; les
relacions paternalistes en l’industria; el carácter sociologicament rural de la
societat valenciana; l’inexistencia d’una burguesia nacional (a diferencia de
Catalunya); l’alineacio de la classe politica; la fort dependencia de
l’exterior de l’economia valenciana; el carácter artesanal, o en recients bases
artesanals, de l’industria; l’orige social de l’empresariat, etc., no poden ser
oblidats a l’hora d’entendre i explicar l’estructura social valenciana i lo seu
reflex cultural. Les recients corrents mayoritaries i la forma com s’han integrat en la societat
valenciana tampoc poden ser oblidaes. El fort pes del sector castellaparlant,
tantes vegaes marginat es un element de
particular importancia per a entendre el marcat carácter diferencial de la
realitat sociocultural i lingüística valenciana.
La intrahistoria valenciana –usant
terminologia de Miguel de Unamuno- es remonta a les diverses etapes evolutives
del devindre historic del nostre poble: a saber: 1, epoca romana; 2, epoca
barbara; 3, epoca arabe; 4, epoca provençal, que coincidix en l’arap, ya que
s’inicia en el sur de lo que hui cridem com a França cap al sigle X i ve a
tancar-se a mediats del sigle XIII. En este sigle escomença la quinta etapa del
devindre historic dels pobles valencians cap a la seua unitat com a poble, es
dir, l’epoca valenciano-aragonesa (sigles XIII-XVIII). Les epoques romana i
arap –els mossaraps eren el poble ple dominat per la classe invasora arap- son
els que han deixat una major impornta en lo regne cristia de Valencia. Per
tant, no es incurrir en cap d’erro historic si afirmem que d’aquell conglomerat
dels taifes musulmans, assentats en la mossarabia valenciana (R. Chabas
Llorens), es dir, en les poblacions
ibero-romanic-visigodes –pero de creencies cristianes, Jaume I creà un sol
regne (Vid. D. Flecher En defensa del iberismo, Valencia, 1945).
Podem afirmar, seguint a la gran
historiaor Americo Castro, que l’estructura historica diferencià del Regne de
Valencia s’integrà per la combinacio d’estos tres ingredients: romano-cristia,
arap i judaic, de quina interrelacio i ocordinacio s’ha decantat la tipica
configuracio de la personalitat valenciana en tots els ordens, estiguent
condicionà tambe per les formes de produccio que en son dia establegueren els
nostres antepassats (des dels romans, i de modo particular els araps), i el
particular proces de desenroll i conformacio de nostra estructura economica,
quina incidencia en lo social es fart coneguda.
Joan Ferrando i
Badia – octubre de 1984
Catedratic Emerit
de Dret Constitucional i Ciencia Politica.
Universitat “Rei En Joan Carles” Madrit.
Doctor
Honoris Causa
No hay comentarios:
Publicar un comentario