Autor: Joan Costa (q.e.p.d.)
L’unitat s’ha considerat des de ben antic com
un atribut metafisic del ser: allo comu a tots els sers per lo que a cada u
podem dir que es SER i no més be NO RES. En eixe sentit hi ha una unitat de
tots els sers, perque, si no, a uns els diriem ser i a atres no sabriem qué
dir-los.
Ara be, el concepte d’unitat ha plantejat des dels primers origens de la
Filosofia la gran dificultat existencial de la pluralitat i diversitat dels
sers, perque a cada u d’ells i a cada una de les seues diferencies podem
definir com ser. Per aixo Parmenides dia que no hi ha més que UN SER i tota la
diversitat es apariencia. Per a Heraclit, en canvi, “panta rei”, tot corre, tot
passa, no solament hi ha diversitat sino que res es lo mateix en cada moment
respecte a l’anterior. Tenim aixina, sobre una mateixa realitat, dos
interpretacions completament opostes per part de dos pensadors que tontos no
eren: maxima unitat i maxima diversitat.
Aço ve molt al cas, perque, quan algu diu que valencià i catala son una
mateixa llengua, o son dos llengües, segons com es mire ambes afirmacions poden
ser veres o falses. Tot depen de lo que s’enten o es vol entendre. I es que una
i atra tenen elements d’unitat i elements de diversitat, que, ademes, son
canviants.
Anem a lo concret per a vore-ho millor. En el baix Imperi Romà seguia
parlant-se UNA llengua, el llati, a pesar de que no era igual el llati que es
parlava en la Dalmacia que el que es parlava en Hispania. Uns quants sigles més
avant, ya comencen a ser una realitat les llengües arromançades, o derivades
del llati; pero encara es podia parlar d’una unitat basica i, ben segur, en
l’alta Edat Mija podien entendre’s, mal que be, francesos, italians i
espanyols, per posar un cas. En els sigles XII i XIII, ya en Espanya, tots els
llenguages derivats del llati tenien un sol nom: romanç. Hi havia evidentment
diferencies, pero mai he sentit que entre la gent dels primitius regnes cristians
feren falta traductors o torcimanys, es dir, interprets. Els reis de Castella o
d’Arago s’entenien perfectament en els condes de Barcelona. I es molt provable
que s’entengueren tambe en els moros espanyols que encara ocupaven la major
part de la peninsula. Tots parlaven llenguages cada vegada més diferenciats,
pero encara no massa alluntats del baix llati d’on tots venien. Hi havia, per
tant, una unitat i hi havia al mateix temps una diversitat. La denominacio comu
de “romanç” o “llengua vulgar” significava l’unitat d’orige. Els noms que
començaven a donar-se als parlars de cada regio significaven la diversitat.
En conclusio, quant més amunt i més aprop del llati, més unitat de la
llengua romanç. Quan més avall i més llunt del llati, més diferenciacio, fins
que arriba un punt en que es pot parlar de llengües diferents.
Vista la relativitat del concepte
d’unitat, que igual s’estisa que s’apropix, passem al de llengua, molt més
dificil de definir, perque en ell intervenen atres factors extrallingüistics.
Es pot definir qualsevol llengua com el conjunt estructurat de signes,
principalment orals o escrits, de comunicacio entre les persones d’un colectiu.
Pero quan, per rao de les diferencies entre uns llenguages o atres, comença a
aplicar-se un calificatiu a la paraula llengua: francesa, alemana, castellana,
valenciana... ¿quíns son els criteris que s’apliquen per a llegitimar esta
calificacio? ¿Els filologics?, ¿els historics?, ¿el nom de la terra o lloc on
es parla?, ¿la produccio lliteraria?, ¿la voluntat del poble o nacio que en un
moment historic donat la parla?.
Ahi entrem en criteris merament
aproximatius i prou embolicats, perque trobem teories per a tots els gusts. ¿hi
ha alguna llengua que es puga dir absolutament autoctona, es dir, sense pare ni
mare, sense arrels ni antecedents en una atra llengua anterior? ¿En quín moment
adquirix un parlar categoria de llengua diferenciada?, ¿en el del primer
document trobat o conservat en algun lloc on ara es parla?, ¿en el moment en el
que els qui la parlen li donen un nom?, ¿en el moment en que adquirix una
riquea i complexitat expressiva que li permet crear una lliteratura de certa
qualitat?
No es poden, per
tot lo dit, invocar raons “cientifiques” o “filologiques” com arguments
definitius de l’unitat d’una llengua, ni menys encara per a determinar el nom
d’eixa llengua, si es que es vol considerar com una, ab diferents variants.
Aixo resulta molt poc cientific. Ademes d’un orige comu, l’unitat depen d’atres
factors, com son l’evolucio historica, els esforços i voluntat comu per a
mantindre eixa unitat original, les relacions politiques i culturals entre
pobles diferents que la parlen, els vinculs i les influencies mutues, el
predomini factic d’un estil de parlar i escriure, conegut i acceptat per la gran
majoria, etc. Son els fets, i no les raons cientifiques, els qui a la llarga
determinen el grau d’unitat o diversitat entre els parlars dels diferents
pobles. La ciencia llingüistica no fa més que constatar els fets. No es un
instrument per a crear o mantindre l’unitat. Aixo pertany a la politica, que té
motivacions que van molt més alla de les purament llingüistiques o culturals.
Ara be, si hui no s’admet un despotisme politic, menys encara es admissible un
despotisme illustrat. La llengua la fa i a la llengua li dona nom el poble que
la parla.
El Diccionari illustrat de la Llengua Espanyola definix LLENGUA com “el
conjunt de paraules i modos de parlar d’un poble o nacio”. Podria donar-se
possiblement una definicio més exacta i més tecnica, pero provablement tambe
més discutible.
Pero ¡alerta!, que el qui parla
d’unitat té que estar dispost a pagar el preu d’eixa unitat. Una unitat en benefici
propi a costa dels demes es efimera i enganyosa. No es verdadera unitat. Una
unitat imposta i a la tragala es llavor de més fondes divisions.
En relacio a la denominacio del catala i valencià s’ha dit per una banda
–bastant interessadament, per cert- que es una “qüestio de nom”. Pero l’atra
part respon –i no li falten arguments- que es “una qüestio d’identitat”.
Perque, si el nom no té importancia, si el nom no diu res, ¿per a qué discutir?
Diguem-li tots “llengua valenciana” i s’ha acabat. A bona hora ho consentirien
aixo mai els catalans. ¿I ho hem de consentir nosatres, que tenim darrere
nostre set sigles de llengua valenciana, perfectament documentada i sense
interrupcio parlada fins als nostres dies? ¿Hem d’acceptar que borre per a
sempre i desaparega la denominacio d’una llengua que ha conegut un sigle d’or,
anterior a la mateixa llengua castellana? ¿Hem de cedir el nom a una llengua
que a prou penes té un sigle d’existencia plenament lliteraria, que ha segut
refeta i reconstruïda a prou penes fa huitanta set anys i que abans sempre ha
ocupat un lloc secundari i marginal respecte a la nostra? ¿Hem de canviar els
valencians el nostre modo de parlar per a fer realitat la pretesa unitat
idiomatica i transferir a la nova llengua catalana tot el ric patrimoni de la
nostra? ¡Vaja una unitat que se nos oferix! Pura colonisacio i anexio de cara a
l’any dos mil. El protagonisme politic que el païs catala mai tingué en les
terres valencianes vol conseguir-lo ara per mig d’un protagonisme llingüistic-cultural
que ningu li ha donat ni reconegut i del que sempre havia carit.
El poble catala, magnific i admirable per molts conceptes, pot fer de sa
llengua lo que vullga. Pero que no vinga ningu a dir-nos als valencians lo que
som i cóm tenim que parlar. Aixo es cosa nostra. Tenen tot el dret a aspirar a
una unitat llingüistica, inclus politica si volen, pero no a impondre-nos la
“seua” unitat. Ni per dret de conquista ni per fets consumats.
No hay comentarios:
Publicar un comentario