Per Antoni Atienza.
Nota previa: en este text,
l´expressio "Senyera"-en mayuscules- vol dir lo que els valencians
sempre hem entes per "Senyera": bandera de quatre barres roges en
camp d´or, rematades de forma perpendicular junt al pal per una franja de color
blau, en la qual es despleguen els florons d´una corona dorada sentada damunt
d´una cinta roja en la qual s´alternen representacions d´esmeraldes i rubins
alternats rodejats de perles.
La primera Senyera Valenciana
Els
valencians tenim una Senyera, en absoluta seguritat, des de 1261, puix en eixe
any Jaume I, en els Furs, establix que se devia seguir a la bandera de la
ciutat en cas de guerra. Aixo nos deu fer meditar: ¿bandera de la ciutat?. En
efecte, en el mon migeval, no existien les "banderes nacionals". Existien les banderes dels Reis i dels nobles, com
ensenyes personals, propies; les de ciutats; les de gremis, i poc més. Empero, el Regne
de Valencia naix en una vocacio ciutadana molt important. El Rei En Jaume I
volgué que les viles reals, sobre tot la ciutat de Valencia, tinguera gent
armada per al cas de guerra: la "host". Eixa "host" devia
portar al front no la bandera real, sino la bandera de la ciutat. La diferencia
se devia a que la host del rei portaria l´ensenya real, i per tant, la de
Valencia deuria portar la seua. Esta bandera valenciana primitiva, seria la
d´una ciutat emmurallada situada damunt d´aigua. La popularitat d´est emblema
degué ser enorme, puix es una heraldica molt estesa per tot el Regne de
Valencia. La bandera del Rei En Jaume no era la "quatribarrada":
tenia dos barres roges sobre camp groc o dorat: aixina es veu en el fresc del
Palau Aguilar de Barcelona, hui en el Museu d´Art de Catalunya, fet cap a 1270,
i que representa la presa de Mallorca. En data indeterminada, els valencians
assumiren eixa bandera de dos barres com a propia. La raó, degué ser l´ofensiva
feudalisant de la noblea aragonesa. Els nobles aragonesos que tenien terres en
el Regne de Valencia, volien impondre en els seus senyorius la legislacio de
Saragossa i eliminar els Furs de Valencia. Llavors, hi hagueren tensions i
conflictes armats durant el regnat de Pere I de Valencia. Segurament, per a
reforçar la seua pertinyença al Rei, els valencians adoptaren l´estandart de
Jaume I. En eixe moment, Pere I ya no utilisava dos barres, i per tant esta
simbologia estava, podriem dir, vacant. La senyera de dos barres roges en camp
d´or fon utilisada pels valencians, juntament a la de la vila damunt d´aigua,
fins a 1365. Aixina s´aprecia en l´Atles Català, d´Abraham i Jafuda Cresques,
conservat en la Biblioteca Nacional de Paris, i elaborat cap a 1350.
La Senyera Valenciana, en
corona
El
Rei Pere II el del Punyalet o el Ceremonios fon un apasionat de l´heraldica, i
s´esforçà per sistematisar-la. Cap a 1348 va concedir a Borriana tres corones
en camp blau, com a premi pel seu comportament en la Guerra de l´Unio. Cap a
1360, fixà el seu blaso personal en quatre pals rojos en camp d´or. I cap a
1365, en agraïment a la resistencia dels valencians en la Guerra contra el Rei
Pere I de Castella, va concedir posar una corona en l´escut. La Corona se
convertiria en un simbol valencià, present en els draps, les marques d´aigua
del paper o les vaixelles. Era un simbol concedit "a la ciutat de Valencia";
pero la ciutat de Valencia era el Cap i Casal, la "mare del Regne",
en paraules del reiu Joan I. Per tant, era la representacio de tot el Regne,
puix tot el Rgene havia lluitat, en Guardamar, en Alacant, en Sogorp, en
Morvedre, en Chiva i en la propia Valencia, contra els castellans. Per aixo,
quan els Jurats manaren fer els segells nous en la corona, digueren que
significava que Valencia "era cap de Regne". La corona era per a tot
el poble valencià, per a tot el Regne, pero el rebia la Ciutat de Valencia com
a Cap del mateix.
D´eixa
manera se configura la Senyera: "en lo cap subirà sia feta corona":
una corona devia desplegar-se damunt de les barres: primer dos, que eren
l´emblema privatiu valencià; més tart quatre, ya acoplant-se a l´heraldica dels
reis d´Aragó. El fons devia ser blau, tal i com s´havia dispost per a Borriana,
perque les fantasies heraldiques dels reis d´armes de Pere II dien que eixe era
el color dels antics reis d´Aragó, l´emblema d´Iñigo Arista. Des de 1365, els
portulans -mapes nautics a on es dibuixaven les banderes dels ports principals-
representen a la Senyera, en una corona damunt de blau, sobre les barres reals.
La bandera real, privativa del rei, era la que hui coneguem per quatribarrada,
i de vegades els monarques concedien a alguns gremis l´us de l´estandart, pero
sempre en algun distintiu: perque les barres nues, a soles podia portar-les el
Rei d´Aragó.
Empero,
la Senyera tambe era bandera del Rei, i per aixo es rematava en un drac alat,
simbol heraldic del Rei d´Arago, que en el temps es transformà en un rat penat.
Era tant una "bandera del rei" com una "bandera
ciutadana".
¿Per que sabem que la Senyera es
la bandera dels valencians?
A
lo llarc dels sigles XIV i XV, la Senyera adquirirà importancia en la seua
simbologia: era l´estandart del Cap i Casal del Regne, i tambe la bandera del
Centenar de la Ploma. El Centenar del Glorios Senyor Sant Jordi era en realitat
una milicia ciutadana, integrada per cent ballesters, nadius en la ciutat i
Regne de Valencia. El seu primer paper era servir de força armada permanent
tant contra els atacs estrangers -de Castella, sobre tot- com contra els nobles
que abusaven dels seus poders. En un principi, existiren dos Centenars: un de
ginets, i atre d´infants, sent el primer l´encarregat de defendre i portar a la
Senyera. Pero este Centenar de ginets desaparegué, asumint llavors les funcions
de custodia de la Senyera, el Centenar de ballesters a peu.
El
carácter de "bandera del Regne" que tenia la Senyera ho sabem perque
era la bandera de l´host, l´eixercit que el Regne de Valencia devia convocar a
ordens del monarca. El cas més conegut es el de les rebelions contra el rei
Joan II pels senyors d´Arenos. En 1462, l´infant en Jaume d´Arago es va rebelar
contra el Rei en la seua baronia d´Arenos. Joan II manà que l´host del Regne de
Valencia es convocara per a aichafar la revolta. Llavors, la ciutat de Valencia
tragué la Senyera, i convocà a tot el Regne a la lluita. El propi rei escrigué
a les viles reals per a que manaren tropes per a "seguir a la Senyera".
Les tropes valencianes marcharen sobre el senyoriu d´Arenós en la Senyera al
front. Tot el Regne encapçalat per la Senyera. Per la seua part, el Rei envià a
atres tropes, seues, propies, pagades per ell, que estes si, portaven la seua
bandera, la real aragonesa, la quatribarrada. Pero les valencianes, portaven la
Senyera. La convocatoria de l´host valenciana es va repetir en 1477, per a
bandejar del senyoriu al fill d´en Jaume d´Arago, que havia tornat.
En
eixe moment, la Senyera valenciana podia ser considerada, dins de la mentalitat
migeval, la bandera del Regne de Valencia.
Tambe
hi ha un atre argument, indirecte: a principis del segle XIV, quan el Regne de
Mallorques encara era independent, els prohoms de la Ciutat de Mallorca es
queixaren al seu rei Sancho, perque les banderes reals de Mallorca i Arago eren
massa paregudes, i lis causava problemes per l´enfrontament d´Arago en algunes
potencies europees. Llavors, Sancho otorga a la "Ciutat i Regne de
Mallorques" una bandera diferent, en les barres roges i groges
singularisades per una franja morada en un castell de plata. Des d´eixe moment,
l´heraldica I la vexilologia del Rei i del Regne son diferents. Com es sabut,
el Regne de Mallorques fon reincorporat a la Corona d´Arago per Pere II. Pere,
conscient de que Mallorques tenia una estructura administrativa molt mes
dessenrrollada que la dels territoris peninsulars, la copià, i en ella,
assimilà l´importancia simbolica de l´heraldica. Llavors, Pere II el Ceremonios
fixà la seua heraldica propia -quatre pals rojos en camp d´or-, la de Valencia
-barres coronades-, i permeté la de Barcelona -barres en creus de Sant Jordi.
De
totes maneres, devia ser més honorific tindre una heraldica
"territorial" propia, que no adoptar la del rei: si no, ¿per que
Valencia tingue una heraldica distinta, precissament guanyada en sanc? Si era
més honros tindre per bandera l´estandart del rei, llavors ni Valencia, ni
Barcelona, ni Mallorca, hagueren consentit canvis: hagueren adoptat la mateixa
heraldica que el rei, i punt.
La Senyera durant els segles XVI
al XVIII
En
el segle XVI, la Senyera va patir dos transformacions: el drac alat del remat
es transformarà en un rat penat, i la corona, fins a llavors tancada, es
convertirà en oberta, desplegada a lo llarc de tot l´ample. Tambe, en esta
epoca s´utilisava com adornament de la franja blava, en conter de la corona, un
rat penat en les ales desplegades. En les diverses banderes locals i de les
tropes valencianes, s´utilisaren diversos dissenys: més barres, un blau més
grissos, etc., com es pot vore en el quadre conservat en el Convent dels
Dominics, hui esglesia de Sant Domenec, de Valencia. Durant la Guerra de les Germanies, la Senyera fon la bandera dels
agermanats. Ixqué
per a sofocar la revolta dels moriscos de la Serra d´Espadà, i per a lluitar
contra les tropes catalanes que hostilisaven la frontera nort del Regne durant
la "Guerra dels Segadors", cap a 1640. Tambe fon la bandera dels
partidaris de l´Archiduc Carles durant la Guerra de Successio, i en calitat de
tal fon guardada baix tres claus en 1707, i no fon treta més que un parell de
dies en 1738, quan les festes del Centenari de la Conquesta de Valencia per
Jaume I, en mig del deliri del poble, que esglaià a les autoritats borboniques.
Igualment, fon la bandera de l´alsament contra Napoleó en 1808, i els seus
colors degueren inspirar les banderes dels voluntaris valencians en eixa
contenda.
Per
a burlar la prohibicio de traure a la Senyera, els valencians rescataren la
tradicio de que la bandera ixquera en algunes processons. Des d´eixe moment, la
Senyera ixqué en la processo del Corpus. Aixina, dins d´un espai sacre, la
Senyera es convertia en intocable.
De
totes maneres, durant el periode del sigle XVI al menys, la ciutat de Valencia
tingue una serie de banderes propies, conegudes com "banderes de la
ciutat", que no han arribat fins a nosatres, i que devien de ser roges en
l´escut de Valencia -cairo coronat en lo rat penat i dos eles als costats-;
aixina pareix entendre´s dels textos de Viciana sobre la Guerra de les Germanies,
i d´un text de l´historiador Vicent Boix, que encara arribà a vore, ya molt
desfeta, una d´estes banderes en l´antiga Casa de la Ciutat. Si la ciutat de
Valencia tenia una bandera propia, molt similar en el esquema compositiu i
cromatic a les de Xativa, Alzira o Denia, llavors la Real Senyera devia ser una
bandera de més categoria.
Que
degueren existir moltes Senyeres, es pot deduïr del fet de que en el segle XIX
el pintor Bernat Ferrandiz retratà dos, en remats diferents, en el seu quadre
costumiste "El rosari de les donzelles" -hui mal titulat
"Processo del Gremi de Sastres"-, i en que en les fotografies
antigues de la Processo del Corpus de Valencia, es poden idengtificar varies.
Per
atra banda, la bandera real aragonesa passà a convertir-se en un dels
estandarts del rei d´Espanya, i en calitat de tal, fon pintada en les sales del
Palau de la Generalitat durant el regnat d´un dels monarques que més va violar
la llegislacio foral valenciana: Felip I de Valencia i II d´Espanya.
L´aparicio del Peno de la
Conquesta
En
1838 se celebrà novament el Centenari de la Conquesta de Valencia. Llavors, les
autoritats valencianes, d´ideologia lliberal, descobriren una vella bandera
conservada en el Monasteri de Sant Vicent de la Roqueta, recentment
exclaustrat. Cregueren vore en ella la bandera de Jaume I, i li donaren més
importancia que a la Real Senyera. Els lliberals pretenien trencar radicalment
en el passat, i eixe passat incloïa a la Senyera. Per tant, durant les festes
d´eixe any, l´estandart conegut des de llavors com el "Peno de la
Conquesta", fon exaltat. Des d´eixe moment,
la Senyera perdria protagonisme front al Peno.
Pero
la tipologia del peno ya denuncia que no es una bandera del segle XIII, sino
del XV, i que està retallada: li falta al menys la mitat de la seua extensio,
la més propera al pal: probablement siga una bandera gremial d´eixa epoca,
reformada i "reconstruida" en el segle XVII.
La Senyera de la Renaixença i del
Valencianisme
Pero
la Senyera era la bandera dels valencians, i es va convertir en el simbol de la
Renaixença valenciana. Boix la tragué en les seues noveles, Llorente li
escrigué ardents composicions, Llombart li dedicà estudis, i els intelectuals i
el poble exigiren que fora tractada en honors. Una vegada inaugurada l´estatua
del Rei Jaume I en Valencia, Lo Rat Penat creà la costum de portar-li una
corona de llorer el dia de Sant Dionis, junt a la Senyera de l´Associacio.
Quan
la Renaixença es va convertir en reivindicativa, el naixent nacionalisme
valencià l´adoptà com a bandera de la Nacio Valenciana. Figurà al front de
totes les assamblees valencianistes, entronisada en el lloc d´honor, en la
presidencia. Les entitats valencianistes se confeccionaren les seues Senyeres,
que utilisaven en actes i manifestacions.
La Senyera en el segle XX: la
disputa
Pero
junt al Nacionalisme Valencià, i per la frustracio del lent creiximent del
mateix, naixqué allò que coneguem per "pancatalanisme" o
"catalanisme": la teoria de que les arrels del poble valencià es
remonten a la conquesta pel Rei En Jaume i a la seua repoblacio cristiana. Per
tant, els valencians serien uns catalans etnica i llingüisticament, i a soles
recuperarien la seua consciencia nacional, quan es reconegueren com a catalans.
Empero, la Senyera no fon discutida com a bandera valenciana. No obstant, la
presencia del Peno de la Conquesta, feu que poc a poc un sector d´eixe
nacionalisme valencià catalanista, optaren per adoptar tambe com a propi dels
valencians, la bandera quatribarrada. Bandera que, en realitat, sempre fon un
estandart personal dels Reis d´Arago primer, i dels Reis d´Espanya despres
-durant els segles XVI i XVII-.
En
1931, es quan tenim el primer document pel qual se reclama que la bandera dels
valencians es la mateixa que la dels catalans. Durant la II Republica, no obstant,
la bandera valencianista era la Senyera, be simplificada -sense corona-, o be
en l´afegito d´estreles, blanca -per als nacionalistes- o roja -per als
comunistes-.
Despres
de la Guerra Civil, foren els fallers i els festers els quals, gracies a la complicitat
d´alguns valencians ben situats en el bandol dels vencedors, aconseguiren que
la Senyera fora tolerada. No obstant, la Senyera fon perseguida i reprimida en
moltes comarques valencianes. El seu us festiu i religios a soles es va
mantindre en la comarca de l´Horta. Paralelament, les autoritats franquistes
excitaven el "provincialisme", creant o impulsant l´aparicio de
banderes d´Alacant -la seua bandera maritima- o de Castelló -en una franja
verda-.
Durant
els anys sixanta, l´oposicio franquista va asumint les idees de Joan Fuster
sobre la catalanitat dels valencians, i en elles, va popularisant-se la bandera
quatribarrada com a representativa del territori valencià. Per contra, la
Senyera es considerada com una ensenya lligada al Regim franquiste: es vista
com una bandera "fascista" (s´arriba a dir que porta el blau perque
li l´han posat els falangistes), i a soles "de la ciutat de
Valencia". D´esta manera, en els anys setanta l´esquerra antifranquista ha
fet seua la creença de que la bandera dels valencians es la quatribarrada.
Esta
idea chocava en una realitat: la Senyera era la bandera valenciana per
excelencia per a milers de valencians, que l´havien penjada en carrers i
balcons durant la Dictadura franquista. Pero l´esquerra no es resignava a deixar
de costat la seua bandera de lluita. El conflicte estava servit. La
"guerra de les banderes" enverinà tot el proces autonomic, desfeu les
ilusions dels valencians per recuperar el seu autogovern, i encara hui en dia
està obert: partits politics, sindicats, associacions civiques i culturals,
ajuntaments, etc., mantenen encara, despres de vint anys d´Estatut d´Autonomia,
que la bandera dels valencians es l´antiga ensenya dels reis d´Arago i
d´Espanya. Es contradictori que els partits d´esquerra enarboren una bandera
monarquica, front a una bandera ciutadana, pero aixina es.
El
problema es lo que n´hi ha darrere de les banderes: la quatribarrada representa
tot un concepte de la valencianitat, lligada, en major o menor mida, a una
"catalanitat" del nostre poble, aixi com a un recort nostalgic de la
lluita antifranquista. En canvi, la Senyera valenciana representa que els
valencians som un poble diferent, que forem independents o semiindependents, en
Furs, costums, moneda i mesures propies. Que tinguerem un Estat. Que som una
Nacio d´Europa, i tenim dret a que se nos reconega com a tal.
Als
valencians, nos toca decidir per ser una cosa o atra. O ser nosatres, o ser
part d´atres.
No hay comentarios:
Publicar un comentario