Joan Lluis Vives i March, el gran filosof i
humaniste del Renaiximent europeu, naixque en Valencia, el 6 de març de 1492,
en la casa dels Vives, ubicada en la plaça que hui porta son nom, junt als
palaus dels Cardona i Vilarrasa, rere l'esglesia de Sant Marti. Sos pares foren
Lluis Vives i Valeriola i Maria Blanca i March, parent del poeta Ausias March,
i abdos judeus conversos i comerciants. Muigue en Bruges (Belgica) el 6 de maig
de 1540.
Es caracterisa sa biografia per ser gran amant de la
ciencia i molt desafortunat en la vida, gran part de la qual estigue inmers en
una cadena d'episodis trists, a pesar dels quals no s'amilanà. La principal
preocupacio que reflexà en sos tractats i escrits va ser la reforma de
l'ensenyança i de costums. Lluis Vives feu sos estudis primaris i universitaris
en Valencia, en una epoca en que els universitaris s'alçaven a les quatre de la
matinada i tenien la primera classe a les cinc. Als 17 anys es traslladà, fart
de la persecucio que patien sos pares per ser judeus i despres de la mort de sa
mare, a Paris. En part fon un exili voluntari. Cansat de la mediocritat
imperant a son voltant, i perque una epidemia de pesta que assotà Valencia en
el 1508 paralisà totes les activitats academiques. En la Sorbona estudià
Humanitats i Filosofia. Es doctorà i tornà a Valencia al trobar-se malament son
pare. Al faltar son pare, es quedà per un curt espai de temps, donat classes en
la catedra de Gramatica i Lliteratura de l'Universitat, sent-ne un de sos alumnes
Honorat Joan. Marchà a Flandes en 1512 i establi sa residencia en Bruges, on es
guanyà la vida, al principi, donant classes particulars. Es quan escriu: Christi
Jesu Triumphus. Bruges fon per ad ell la segona Valencia, a la que
enyorava en devocio. A pesar de l'acossament de l'Inquisicio a sa familia,
sempre guardà un bon recort d'ella i la nomenava Patria Meua. Sa fama com a
pedagoc començà a extendres. En 1517 el primer ministre de Carles V li feu
preceptor del princip Guillem de Croy, qui als 10 anys havia segut nomenat
bisbe de Cambray. En 1519 era professor de l'Universitat de Lovaina, intimant
en el decà de la mateixa, qui despres seria Papa en el nom d'Adrià VI. Conegue
a Erasmo de Rotterdam, en qui mantingue una bona amistat i abundant correspondencia,
i preparà l'edicio de les obres de Sant Agusti. Viajà a Paris, Bruges, Ambers i
tornà a Lovaina, residint alternativament en Bruges i Brusseles.
En 1522 faltà Nebrija, autor de la primera gramatica
espanyola, i l'Universitat d'Alcalà li oferi sa catedra, pero la rebujà perque
no estava d'acort en el sistema d'ensenyança. Sa vida fon un continu malbe
economic. Quan trobava un mecenes, al poc es moria. No obstant, est infortuni
no li restà activitat intelectual, investigadora i docent. En l'intent d'eixir
de la sossobra economica marchà a Londres, a on consegui que Tomas Moro, a qui
conegue en Bruges, li presentara al rei Enric VIII. El rei i la reina, Catalina
d'Arago -filla dels Reis Catolics- tenien noticia de sa fama intelectual i li
nomenaren preceptor de sa filla, la princesa Maria, llector de la Reina i
catedratic en el colege Corpus Christi d'Oxford. Ya en sa nova situacio
laboral, en un viage de vacacions a Flandes se casà en Margarita Valldaura,
antiga alumna seua, filla d'un procer valencià resident en Bruges, en l'any
1524. Fon el d'Anglaterra un periodo fructifer per a Vives, qui aprofità per a
escriure tractats filosofics i didactics. En 1526 li vingue atra desgracia, el
rei repudià a la reina Catalina i es divorcià d'ella. Vives es ficà de part de
la reina en el contencios, lo que li valgue l'enemistat del rei, mes i mig de
presó i el desterro. Tornà a Bruges, a casa de la familia de sa dona, en el
moment en que els Valldaura s'havien arruïnat. Conegue aci a Ignacio de Loyola,
qui mes tart fundaria la Companyia de Jesus. Es produgue una epidemia i se
n'anà a Paris i despres a Lovaina, tornant a donar classes en l'Universitat. En
1532, l'Emperador, que sap de sa situacio, li concedix una pensio. En 1533 se
li declarà la gota, malaltia que li causà molts problemes. Europa estava
llavors inmersa en una serie de guerres de religio, que afectaren sa forma de
ser. De 1537 a 1539 fon precetor de Mencia de Mendoza, Marquesa de Zenete,
esposa d'Enric Nassau, qui mes tart seria Duquesa de Calabria, al casar-se en
el Duc, Virrei de Valencia. En 1538 escrigue el tractat filosofic Del alma
y de la vida, despres Exercitatio linguae latinae i De
veritate fidei christianae. La Exercitatio linguae latinae resulta
deliciosa per quant en ella retracta la Valencia de sa infantea i joventut en
minuciosa descripcio de sos carrers i places, cóm es vestien, a qué jugaven,
cóm eren i es comportaven, la bellea de ses esglesies, etc... (*)
Lluis Vives muigue en maig de 1540 als 48 anys
d'edat degut a la gota, i fon soterrat en la capella de Sant Josep de
l'esglesia de Sant Donat de Bruges. En totes les histories de Filosofia o del
Reinaiximent es cita a Joan Lluis Vives. En l'Universitat d'Oxford es colocà
una llapida en son recort. L'Universitat de Valencia creà la catedra Lluis
Vives a principis de segle passat. Escrigue mig centenar d'obras, didactiques,
morals, economiques, socials i politiques. Entre les filosofiques estan: De
causis corruptarum artium, De tradendis disciplinis, De prima Philosophia sive
de intimo naturae opificio, De censura veri, De explanatione cuiusque
essentiae, De instrumento probabilitatis, De disputionae, De disciplinis libri
XX, Dialectices libri quatuor, De aristotelis operibus censura, De initiis
sectis et laudibus philosophiae, In Pseudo-Dialecticos. Entre les obras
didactiques estan: De ratione studii puerilis epistolae duae, De ingenaurum
adolescentium ac puellarum institutione, Rhetorica sive de recte ratione
dicendi, De consultatione liber unus, Declamationes sex, ... Entre ses
obres morals figuren: De institutione feminae christianae, De officio
mariti, Fabula de homine, Inquisitio sapientae dialogus, ... Entre les
teologiques: Meditatio de passione Christi, Triumphus Jesu Christi, Oratio
Virginis dei Parentis, Preparatio animi adosandum, De veritate, De civitate
Dei. Hi ha un grup d'obres variades de tot tipo, de les que destaquen: De
subventione pauperum sive de humanis neccesitatibus, De concordia et discordia
humani generis libri quatuor, De pacificatione, De communione rerum ad Germanos
interiores, Praelectio i leges Ciceronis, De Francisco galliae Rege a Caesare
capto, De sattut ac tumultibus Europae. De ses obres completes s'han fet
dos edicions, una en Basilea (Suissa), en 1555, i atra en Valencia, baix la
direccio de Gregori Mayans i Siscar, en 1782. Una tercera edicio que anava a
fer l'Universitat de Valencia en 1930 quedà frustrada pels acontenyiments
politics i belics de l'epoca.
La tendencia fonamental de la filosofia de Vives es
empiric-racionalista. Defen que en totes aquelles materies cognoscibles
l'espirit deu moure's sense obstaculs ni traves, sense impediments. Que esté
sempre en contacte en la realitat de les coses. No li agraden les hipotesis, ni
els apriorismes, acodix sempre a l'experiencia. Tots els nostres coneiximents
son d'orige sensible, conegam les coses no en si mateixa , sino segons nostra
manera de vore. En sa vertent pedagogica, sa millor obra es De la causa de
la corrupcio dels estudis. En ella afirma que dita corrupcio es deu a la
superbia cientifica, l'excessiva volença al magister dixit, la manca
d'una sana critica i a l'ignorancia del verdader metodo. Defenia que s'havia
d'ensenyar coses practiques, utils, odiava la rutina en l'ensenyança i volia
que l'estudi fora mes racional i sobre assunts mes humans. L'educacio per a
Lluis Vives deu començar des dels bolquers, a carrec de la mare i fent que el
chiquet senta sempre un llenguage net, pur i correcte. A Vives se li ha nomenat
pare de la sicologia moderna per son tractac De anima et vita, on
establix que la font de la vida es el cor, sense cor no hi ha vida. Per mig de
la voluntat pot adherir-se al be que produix la felicitat. L'anima es un
principi actiu essencial que habita en un cos apte per a la vida. La memoria es
el deposit de l'anima. Tenia ses propies terories sobre doctrina social, que
expongue en De subventione pauperum, obra tinguda en conte en el Senat
de Bruges i algunes de ses idees portades a la practica. Vives va sostindre que
hi havia que combatre la vagancia, la caritat que la fomenta, i l'avaricia com
a causa de la desigualtat economica. Era partidari de prohibir la mendicitat a
les persones que son aptes per al treball i no hi havia que donar almoina als
pobrets extrangers. En sos famosos Dialecs surgix el Lluis Vives
global, a on demostra lo utils que son la Gramatica i la Retorica i veu la
Musica dins de les Matematiques, considerant-la de gran utilitat pedagogica.
Ideologicament, la filosofia de Vives reflexa
l'actitut ideologica del Renaiximent, alluntant-se de l'Edat Mija. Vives senti
en tot moment una gran inquietut reformista i preparà els estudis filosofics
per a entrar en una nova etapa, un nou periodo, com en una nova vida, en una
mentalitat distinta, basada sempre en la tradicio greco-cristiana. Per aço, es
considerat el mes important filosof cristià del Renaiximent, alhora que
sociolec, humaniste, teolec, pedagoc i lliterat. Joan Lluis Vives i March ha
segut definit per sos biografs com u dels valencians mes universals de la
cultura cristiana occidental. Allumenà intelectualment el pas de la Edat Mija
al Renaiximent.
Tret del Diari de Valencia.
Coleccio Biografies de Valencians Ilustres.
No hay comentarios:
Publicar un comentario