Minoria
racial-religiosa, integrá pels musulmans que permaneixqueren en lo Regne de
Valencia tras la conquista cristiana, conservant sa religio mahometana hasda el
sigle XVI. L’estatus inicial que als musulmans l’assignaren els Furs de Jaume I
El Conquistador, va ser d’absoluta tolerancia en gran part determiná per sa
condicio de majoria demografica (en 1270 hi havien mes de 100.000 mudeixars i
sols 30.000 cristians).
Els
mudeixars gojaren inicialment d’una organisacio politica propia “l’aljama”, en
llibertat d’eleccio dels carrecs directius; l’administracio de justicia es
regia segons ses estatuts juridics propis, i la llibertat religiosa quedá
reflexá en la conservacio de ses mesquites. La crisis del sigle XIV i la
continua aplegá de poblaors cristians trencá el predomini numeric musulma, a la
vegá que agudisá la realitat economica en el llauraorat cristia, rivalitat
estimulà per la condicio de vassall fidel del mudeixar respecte al senyor
feudal. L’hostilitat cristiana cap als
mudeixars es rebelá en molta freqüencia
en forma de matances, de les que la mes celebre va ser la de 1455. Els
mudeixars no es mantingueren passius.
Les
corrents migratories dels llocs de senyoriu a les del realme, el freqüent
desavassallament mediant la fugida a Africa i els motins contestataris foren un
sintoma de l’evident agitacio mudeixar.
Les Germanies patentisaren l’inmovilitat de la tradicional coexistencia
cristiana-mudeixar. El baptisme forços imposat als mudeixars fon el
descarregament de multiples tensions. Els agermanats es subrogaren l’historica
responsabilitat del mesianisme integraor. Al remat de les Germanies l’actitut
adoptá per la teologia oficial espanyola fon favorable a considerar com a valit
el baptisme realisat pels agermanats, per lo que els nous cristians eren
tinguts com apostates si seguien practicant els ritos mahometans. La negativa
mudeixar a l’acceptacio del nou status els portá a la revolta, especialmente
representá en el conflicte de la serra d’Espada, que vingue a constituir un nou
agermanament –este de carácter rural- front al regim feudal. La facil victoria
nobiliaria converti als mudeixars definitivamente en subjectes pacients d’una
societat prototipicament colonial.
La
reconversio terminologica de mudeixar a morisc (moriscos)
tindria tambe un significat expressiu: el fi de la tolerancia,
l’institucionalisacio de la repressio i el compas d’espera hasda la defintiva
expulsio de 1609.
Font:
Gran Enciclopedia de la Regio Valenciana – Valencia 1972 – Tom VII – pag.
242-243
No hay comentarios:
Publicar un comentario