SULTAN: (De l’arap
Çoltan, sobira).
El titul de sulta el portaren, en
un principi, els tenients generals dels califes. Quasi tots els princips el
preniren al pretendre emanciparse de la sobirania dels califes, pero no el
conservaren sino alguns, com els sobirans de Turquia, el Marroc, Zanzíbar, etc.
Des de la destruccio del califat, el poder del sulta no es menys religios que
politic.
L’emperaor de Turquia (Padischan)
portava el titul de sulta afegit al seu nom, pero este titul es prenia en un
sentit mes general que el de Padischan y no implicava, en absolut, l’eixercici
de la sobirania, ya que el posseien igualment tots els princips y princeses de
la familia imperial, en la diferencia que, per als homens, el titul precedia al
nom: sulta Mohamed, sulta Selim; mentres que pera les dones seguia al nom: Esma
sulta, etc.
L’autoritat del sulta, com a sobira, era absoluta, sense
subordinacio ni responsabilitat, y no es trobava coartà no per assamblees
deliberants, ni per obligacio de rendir conters ni consultar.En sa ma tenia els
poders llegislatiu, judicial y eixecutiu, siguent comu entre els musulmans la
frase de que “el sulta es l’ombra de Deu damunt de la terra” y que “l’orde del
sulta es la mateixa llei”. Els signes exteriors
en els que els pobles y els magnats manifestaven lo seu respecte al sulta
afirmen l’omnipotencia de sa persona. El sulta no rebria quasi mes que als
individuos de les families regnants, al seu pas per Constantinopla, als
embaixaors, al gran visir y, de quant en quant, a alguns ministres y governaors
de provincies.
Els personages turcs admesos en
sa presencia, no se li acostaven sino tremolant, y a sovint fent alguna
antesala d’algunes hores abans de ser introduits. Pasaat l’umbral del
departament en que es trovaba el sobira, es recolçava en les parets en el cos
inclinat y les mans juntes damunt la pancha, en activitat de profunda humiltat.
Al sulta no el miraven may de font; a lo mes, al dirigir ell la paraula al
visitant, est, al respondre, aguaitava furtivament y suplicant al seu senyor, y
despres, a cada frase de les que este proninciava, el visitant contestava en el
ysemena, que es el saludo turc y consistia en portar la ma dreta als llabis y a
la front. El subdit mai prenia assent en presencia del sulta, com no fora quant
es tractava d’un sobira o princip a qui el sulta hi haguera invitat a la seua
taula. El sulta, a l’eixir al carrer, no saludava al poble y este no el
aclamava; tot lo mon al pas del sobira
mantenia l’actitut abans dita.
El poder absolut del sulta y ses
conseqüencies no es compren sino quan se li veu passar a cavall, a traves de la
gentà silenciosa.
Les resolucions del sulta son
irrevocables, y a cap dels seus subdits se li ocurríx que puguen ser injustes;
per atra banda, no es pot retractar, ya que els seus manats son considerats, no
a soles per ell, sino tambe pel poble, com manats d’una inteligencia superior,
quant no del mateix Deu. Per eixa rao, el sulta, entre els seus tituls, posseix
el de Zillulah, que significa image u hombria de Deu, donat allo a ses resolucions
un carácter divi, que exigíx una obediencia cega.
No hay comentarios:
Publicar un comentario