VALENCIA: LA SENDA DEL REGNE
Des de fa varies semanes molts lectors d’EPOCA em demanen un articul
sobre els origens del Regne de Valencia, davant de les deliberaes confusions
d’orige politic que s’han creat alli des de fa anys i que afecten torpement a
la propia identitat valenciana.
E
|
stes
confusions naixquen de recalcitrants campanyes montaes pel pancatalanisme, que
es un anacronic moviment d’imperilisme cultural en l’horiso politic que tampoc
te res que vore en la nobilissima historia de la Catalunya autentica.
Per
aixo, al detectar en el cor de l’historia les fonts i el primer regolf del
Regne de Valencia –aixo del Pais Valencià es una coentor republicana- no ofenc
ad eixa magnifica realitat diferent que es crida Catalunya: perque ningu pot
ofendre a Catalunya simplement per dir la veritat.
Catalanitat,
catalanisme
i
pancatalanisme
|
Una cosa es la catalanitat, atra el
catalanisme i atra el pancatalanisme. La catalanitat es una especifitat de
Catalunya una dimensio historica real davant la que no cap sino acceptacio i
respecte. El catalanisme es un moviment primer cultural, despres economic, i al
remat –sense perdre les atres dos notes- politic que es coneix millor com a “nacionalisme catala”; que es formà en la
segon mitat del sigle XIX a partir de la conjuncio de varies corrents culturals
i historiques –el tradicionalisme, el federalisme republicà, el centrisme de
l’alta i chicoteta burguesia catalana-: s’agudisà en sentit separatiste tras la
decepcio catalana pel desastre espanyol –i per tant, tambe catala- de 1898 i
despres alvançà pel sigle XX baix dos banderes: la lliberal.conservaora de la
Lliga, que hui es crida Convergencia; i la republicada de l’Esquerra, que
dominava en 1931 i hui ha tornat al seu lloc marginal dins de la politica
catalana.
Hui,
dins de la Segon Restauracio, el catalanisne pareix haver superat sa greu
tentacio separatiste, que a soles alienta de forma mes o manco encoberta, en lo
seu front cultural, per al que la famosa “normalisacio” significa, a llarc
plaç, l’eliminacio del bilingüisme, i la marginacio quasi total de la llengua
comu de tots els espanyols, el castellà. Pero es que precisment el
pancatalanisme surgix, no com a una ampliacio, sino com una degradacio del
catalanisme, ya entrat el sigle XX, en el proposit de desbordar l’horiso de
Catalunya sobre el cridats “Països Catalans” que mai ho foren en l’historia; i
que son ara ademes de Catalunya, el Regne de Valencia (Pais Valencià), les
illes Balears (Les Illes), l’Occitania (Catalunya Nort) i hasda l’enclau sart
de l’Alguer, on es conserva admirablement la llengua valenciana. Aixi veem com
el llibre que el gran historiaor –catala i catalaniste- Ferran Soldevila publicà com “Historia de Catalunya” en 1923
es manipula ortopedicament, s’amplià i es publicà en 1974 en lo nom fraudulent,
mai acceptat com a titul pel mestre, de “Resum d’Historia dels països
Catalans”. U d’estos països catalans presunts es lo Regne de Valencia, que no
fon mai un pais catala; i encara que l’inmensa majoria del poble de Valencia
rebuja tan historica inclusio, el pancatalanisme ha conseguit montar en
l’intelectualitat, l’U universitat i la politica valenciana una eficaç “quinta
columna” –a sovint mediant el foment d’interessos inconfessables- que defen el
pancatalanisme des del cor del Regne de Valencia i fa el joc, potser sense
saber-ho, als interessos de quins tracten d’impondre un horiso anexioniste i
separatiste com a remat d’una falsa i forçà evolucio historica.
Com
va naixer
Lo
Regne de Valencia
|
Pero anem als fets. En lo sigle XI fon
Castella-Lleo qui preteni, mediant audaços expedicions, l’incorporacio del
Regne islamic de Valencia a sa corona cristiana. En 1065 Ferrando I aplega a
les portes de Valencia. En 1086 Alfons VI, rei de Lleo i Castella, que acabava
d’incorporar el Regne de Toledo, ha d’enfrontar-se a l’invasio dels almoravits
i deixa al primer guerrer d’Occident, El Cit Campeador, la mampresa de la
conquista valenciana, que logra en 1094, despres d’enfrontar-se al conte de
Barcelona, encara que pronte es reconciliarà en els barcelonins, Mor el Cit en
1099 despres de rebujar heroicament als almoravits; i en 1102 els cristians,
incapaços de sostindre-la, cremen i abandona la ciutat de Valencia.
En
l’any 1151 i mediant el tractat de Tudilen Alfons VII de Castella i Ramon
Berenguer IV d’Arago decidixen que lo Regne de Valencia –tot lo mon el crida
aixi en l’Edat Mija- quede dins de la reserva aragonesa per a la Reconquista,
que despres de distintes intentones anteriors, mampresos, baix la mateixa
Corona, va lograr definitivament Jaume I el Conquistaor en la seua Creuà de
1232 a 1245. Insistim: esta Creuà de Reconquista no fon una mapresa d’u a soles
dels Regnes o comtats que comprenien la Corona d’Arago sino un esforç comu de
tot ells baix l’impuls estrategit de la Corona mateixa. Considerar la conquista
de Valencia com una mampresa dels comtats barcelonins seria tan absurt i
ridicul com descriure la batalla de les Naves de Tolosa com a una mampresa
castellana.
La
conquista de Valencia s’inscriu dins del mateix designi estrategit cristia dels
Cinc Regnes que es llancen, segons un pla conjunt, a lo que criden els
historiaors de hui la Reconquista propiament dita i que arranca, com a una
senyal, en l’any 1232. Sancho II de Portugal encomana a l’Orde del Temple la
preparacio d’una base d’operacions en lo territori d’Ocrato i als Cavallers de
Santiago la toma d’Ajustrel; Ferrando
III el Sant inicia la concentracio de tropes en Toledo per a la gran campanya
que li portarà a la conquista de Cordova en 1235; i Jaume I, en le Corts de
Monço, conseguix fondos suficients per a la conquista del Regne de Valencia.
Este Regne islamic era independent des de 1224; i mentres en les fronteres de
Castella l’Orde de Santiago prenia Trujillo i Montiel, i l’eixercit castellà
s’apoderava de Baza, Jaume I, que com recorda el propfessor Lluïs Suarez, hi
havia concentrat ses tropes en Terol, preni per asalt Borriana i Penyiscola,
mentres els Templaris de la Corona d’Arago ocupaven la plaça d’Alcala de
Chivert i els Hospitalaris de Sant Joan la de Cervera.
En
1234 Jaume I s’apodera de Castello de la Plana i de tot un rosari de fortalees
del Regne de Valencia hasda Albalate. Ya es disponia a l’assalt definitiu a la
capital quan problemes politics el feren interrompir la campanya: pero la
voluntat popular de tota la Corona d’Arago a favor de la conquista de Valencia
era tan inmensa, que noves Corts reunides en Monço insten el rei per a que
remate la conquista del Regne valenciano. La toma de Cordova pel rei de
Castella era un acicat trement per a Jaume I, que preparà sa campanya final.
Durant una absencia del rei per a replegar mes recursos, els musulmans
desencadenaren un atac en tromba contra la posicio alvalçà dels cristians en el
Puig de Santa Maria, a on Bernat Guillem d’Entença els inflingi una derrota
irreparable. Jaume I regresà i jurà no abandonar el territori hasda que la
ciudad caiguera en ses mans. S’apoderà de varies places mes, entre elles Nules
i la Vall d’Uxo, i sitià Valencia a mediats d’abril de 1238. La ciudad es rendi
davant les generoses condicions d’el Conquistaor, el 28 de setembre; i En Jaume
va fer sa entrà solemne el 9 d’octubre despres de besar la terra novament
cristiana. La Creuà valenciana, proclamà pel Papa Gregori IX en 1232, conservà
sa vigencia hasda la total reconquista del regne en 1245.
La
Bandera,
L’Estat,
la
repoblacio,
l’idioma.
|
Tres
fets capitals, inmediats a la Conquista, debem de considerar davant les
pretensions dels pancatalanisme; tres fets que es resumixen en l’aparicio en el
nou regne cristia de Valencia, de la
Real Senyera, la primera bandera historica d’un regne europeu; l’Estat, la
repoblacio i l’idioma.
Com
diu el professor Suarez Fernández, i en ell tots els historiaors solvents,
“Valencia es va incorporar a la Corona
d’Arago com a un membre de ple dret,
sense anexionar-se a cap dels regnes existents”. Els conquistaors aragonesos
exigien l’incorporacio de Valencia al regne d’Arago; i el Rei pensà inicialment
dotar al nou regne del fur aragones. Davant les protestes dels participants
barcelonins, Jaume I otorgà al nou regne d’un fur no barceloni, sino un fur
independent, el de 1240; i davant les protestes dels aragonesos el Rei
Conquistaor permiti que les ciutats del nou regne escolliren el Fur d’Arago o el
de Valencia; sense la menor mencio a la llegislacio barcelonina.
En
segon lloc, la repoblacio. En l’Historia General d’Espanya que dirigi per a
l’Editorial Planeta en 1979/81 (tom. IV) el professor Angel Luis Molina fa un
detingut estudi sobre la repoblacio multiple del Regne de Valencia, i en base a
les ultimes investigacions desfa la mitologia catalanista de la repoblacio; per
eixemple, en la zona costera castellonenca predominaren les colonisacions
d’orige aragones, i no es cert que les repoblacions barcelonines tinguren lloc
exclusivament en la costa i les
aragoneses en l’interior. En tot cas, la repoblacio, com la conquista, fon un
empenyo comu de tota la Corona d’Arago, i els nous cavallers valencians tenien
clara consciencia de que estaven creant un regne nou, sense dependencia de cap
classe respecte de ses regnes d’orige. L’identitat valenciana es un clar
eixemple de consciencia colectiva des de la mateixa raïl de la conquista;
qualsevol atribucio catalanista, o aragonesista, en sentit contrari no passa de
ser un flagrant anacronisme.L’afirmacio de la dita obra, atribuida a Ferran
Soldevila, Les Balears i Valencia foren repoblaes per barcelonins (p. 67) es
una torpe simplificacio; perque hi hague atres poblaors, i perque els poblaors
barcelonins es sentiresn, des de sa nova radicacio, plenament valencians; La
Corona s’encarregà de posar en lo seu
puesto als nobles aragonesos que pensaven en Valencia com a una prolongacio
feudal.
I
en tercer lloc el delicadissim problema de la llengua. El Diccionari de la Real
Academia Espanyola, editat en 1970, comet una greu impropietat al definir la llengua valenciana “com a varietat de la
llengua catalana que es parla en la major part del Regne de Valencia”. Aço es
un disparat. El professor Dámaso Alonso, director de la Real Academia, corregi
l’aberracio d’unes sonaes declaracions
en les que va afirmar que “la llengua valenciana i la llengua catalana estan en
paritat i al mateix nivell i deu de reconeixer-se una major antiguetat a la llengua valenciana,
ya que les seues arraïls es troben mes proximes del llati”. Torcuato Luca de
Tena, en la tercera de ABC del 24-6-1978, doná en la diana al descriure la
llengua romanç que, junt a l’arap decadent, es trovaren els conquistaors en el
nou regne: “¿Quina llengua es parlava entre els cristians durant els cinc
sigles d’ocupacio islamica del Regne de Valencia? ¿Tal vegà l’arap? Hasda els
chiquets de les escoles saben que aixo no es aixina. Es seguia parlant lo de
sempre; un idioma romanç, fill del llati, en notables influencies d’atres
dialectes llatins com el castellà i d’atres llengues cultes com el propi arap”.
Sanchis
Guarnes, portaveu del pancatalanisme llingüistic, afirmava en l’Enciclopedia de
la Cultura Espanyola (V-544) que a l’aplegà dels cristians ya no hi havien
mossaraps en Valencia “perque la mossarabia valenciana l’extinguiren els
almoravits en lo sigle XII”. No es veritat. El propi Ferran Soldevila (Historia
d’Espanya, I, 217) reconeix que Alfons el Batallaor, en ple sigle XII, trovà en
Valencia mossaraps suficients com per a atraure's ’ molts a la repoblacio de la
vall de l’Ebre; i no consten matances de mossaraps en Valencia pels almoravits
en plena decadencia. No; a raïl de la conquista s’inicia en Valencia una fecunda creacio cultural valenciana, que
plenara la segon mitat del sigle XIII mes els sigles XIV i XV; dins de la qual
incluir en la lliteratura catalana a
Arnau de Vilanova, Eiximenis, Ausias March o Joanot Martorell equival a cridar
extremenys o gallecs a Juan de Mena i al Marques de Santillana; es una broma
inter-regional de prou mal de gust.
Des
de chiquet em mostraven un cami entre Beniel o Oriola, que vist des de
Murcia es crida encara la Vereda del
Regne. Una frontera que es un cami; perque el Regne es el Regne de Valencia.
Alguns osats pancatalanistes deurien tractar de comprendre que el Regne de
Valencia, encara que fasa camins de ses fronteres, fon ya definitivament
conquistat en lo sigle XIII.
Ricart de la Cierva – setembre 1985
No hay comentarios:
Publicar un comentario