Autor: Anonim
Els Castellers és una festa molt catalana,
tot un signe d'identitat d'este poble, pero lo roïn és que mos trobem en una
atra megalomania, tan enorme com els castells que fan els hòmens en eixa festa.
Els Castellers té el seu orige en, LA MOIXARANGA
D’ALGEMESÍ
En respecte al nom, el nom original d'esta
festa és el de, Ball de Valencians, tal com lo relaten les velles cròniques.
La moixaranga no tingué un naiximent religiós
pero acabà sent absorbida per ella, i més que una dansa pròpiament dita és un
conjunt de quadros plàstics en intencionalitat representativa.
En
1724 trobem la primera relació en la provessó de la Mare de Deu de la Salut i
la celebració de les primeres festes solemnes en honor ad ella, que podria ser
la vinculació més antiga en la Festa. És per això que trobem moixarangues de
l'época pagana, com la “torreta”, i de la religiosa com la “Maria”. No obstant,
gràcies al patrocini de l'iglésia, s’ha mantingut i s’ha enriquit la
moixaranga, casi exclusivament de la provessó de la Mare de Deu d’Algemesí. Les Provessons de la Mare de Deu de la Salut,
la Festa Major d'Algemesí són els dies 7 i 8 de setembre.
La Ribera del Xúquer, breçol i orige dels
castells, és una immensa superfície totalment plana, de terres fèrtils i
marjals. Açò explicaria en part
l'utilitat d’alçar chicotetes torres de gent en tal d’escalar fortificacions,
comunicar-se, vore l’enemic... En una última evolució, estes torres derivarien
en una manifestació lúdica duta a terme pels joglars a modo d'eixercicis gimnàstics.
Sobre la presencia de moixarangues en uns atres pobles del Regne de Valéncia,
cal citar Peníscola, Titagües i, segons el més recent descobriment dels
estudiosos locals, també l’Olleria.
De
totes maneres els primers testimonis escrits els trobem cap al sigle XV, sigle
d’Or del nostre Regne, a on la Moixaranga feya les seues representacions en els
intermijos dels teatres per a entretindre al públic.
Els
membres són una colla d’hòmens, de totes les professions, dirigits per un
mestre, que s’encarrega en autoritat incontestable de la coordinació dels
montages del ball, torres i figures, dels ensajos previs i d’admetre el
personal que s’incorpora. Hòmens de força i habilitat, en temps passats,
carregadors i manobres de professió. Açò els dona un cert caràcter gremial a la
moixaranga.
Són casi mítics els temps en que fon cap de
la Moixaranga el “tio” Enric “Cabrera” allà pels anys vint, i entre els
quaranta i els setanta, Llorca “El Barber”.
Un
poc abans de l'any '73 la Moixaranga tingué una caiguda, en gent i popularitat
pero després d'eixe any una nova colla de gent, entristida per l’absència de la
Moixaranga en la provessó, i motivada per la seua gran vocació religiosa,
agarrà el testic, i encapçalà la provessó el dia següent com era i és tradició.
Esta
colla, liderada pel mestre Tomàs Plà, constituí l’Associació d’Amics de la
Moixaranga, i mereixen l’agraïment de tots per haver mantingut la Moixaranga
viva fins a hui en dia.
El
fet d'efectuar eixes torres humanes, procedix d'un ball valencià molt antic (que
no era una sardana ¡Clar!), en el qual al final del mateix, els dansadors
formen una torre humana com colofó. De fet al principi de la seua importació
per part dels tarraconenses, ad estes torres se les coneixien com a, "El
Ball de Valencians".
Dites
torres humanes adquiriren caràcter institucional en el camp de Tarragona,
primer i en tota Catalunya després, per quant consta documentat en la Vila
d'Alcoceber (1789) d'un "Casteller" al que li dien, Caragol.
Si
voleu llegir més sobre el tema, podeu consultar la, Gran Enciclopedia Catalana,
Tom 6, pàgina 424, i en el Tom 8, pàgina 456.
L'indumentaria
consta d’una brusa cenyida i recta, abotonada per davant, pantalons llarcs,
bonet orellut i espardenyes de sola prima. La tela és basta i forta a tires
verticals vermelles i blaves sobre fondo de ralles blanques en disposició
arlequinada, exceptuat el vestit del mestre, que porta cada peça d’un sol
color. És la tela vulgarment nomenada de matalaf, i està clar que abans era de
tires vermelles irregulars sobre fondo blanc, sense tant de color.
¡VIXCA
EL BALL DE VALENCIANS, o siga ELS CASTELLERS!
A soles tornar a dir que quan un lloc no
té cultura, tradició ni res propi, té que usurpar les arraïls dels pobles dels
seus costats.
No hay comentarios:
Publicar un comentario