Per
Josep
Boronat Gisbert
LLITERARIES... AFEGINT EMBOLATS, ARTIFICIS ENGANYOSOS
Coneixent
estes precisions, resulta una cosa molt extranya l’afirmacio de S.G. de que
“per consell de l’Aguiló... començaren a escriure versos... Llorente i Querol”.
Perque resulta que Aguiló vingue a Valencia l’any 1858 (29), i mal podia
aconsellar a Llorente que començara... perque ya havia començat: Teodor
Llorente ya havia escrit el primer dels seus poemes –Mon trist caminar-,
publicant-lo l’any 1857 en el periodic El Conciliador, abans de coneixer a
Aguiló.I Querol, en 1858, estant ya Aguiló en Valencia, presentà un poema en
els Jocs Florals, pero no en idioma valencià, sino en la llengua de Cervantes.
¿Com va poder donar eixos consells que, segons S.G.,
van fer que “començaren a escriure versos en vernacle”? ¿No estarem dadvant
d’un cas de poders magics d’accio a distancia per part del “gran esperit
restaurador”, com califica S.G. a Marià Aguiló? O mes be ¿no sera que el mestre
catalanisador haura pensat que no ho notariem i que deixariem passar com a bo
est embolat?.
Qui va donar el foc romantic inicial, fon Vicent
Boix, valencià. I el propulsor i anima del grup renaixentiste,Teodor Llorente,
començà i actuà én independencia de criteri respecte dels catalans, encara que
mes tart es relacionaria én ells.
La Renaixença en Valencia no va començar a remolc
del mallorqui Marià Aguiló.
LLITERARIES... REGALANT LLOANCES A WENCESLAU, FILL
DE CATALANS
Descubert l’embolat que ha vollgut colar-nos S.G.,
el de la pretenguda influencia decissiva del mallorqui Aguiló sobre Llorente i
Querol, podem seguir llegint lo que diu d’ells, observant l’intencionalitat
subjacent, en La Renaixença al País Valencià.
Presenta junts a Llorente i a Querol, com si tingueren
una categoria lliteraria pareguda, com a les dos figures literàries cabdals del
sigle XIX valencià; amics intims fins a la mort, i mai la rivalitat no
enterbolí les seues relacions literàries i personals.
Pero, a l’hora d’aplicar adjectius que donen la
valoracio dels dos, escriu de Llorente: es complau en la bellesa de la vida
quotidiana i tranquil.la, en les emocions placides; sempre ponderat, tendre i
clar, escriu plaents poemes amorosos, sense passio; compon poemes historicistes
amb prou bona retorica; és sols enyoradís; manca de voluntat de lluita per al
recobrament de la glòria pretèrita; autor de poemes pairals, plens de la llum i
sabor de la mare terra; canta una pàtria idealitzada, gloriosa i amable, pero
que és ja un bé perdut o a punt de perdre’s; escriu poemes... d’un
sentimentalisme bastant pedestre,... en un valencià popular ben escaient.
En canvi, de Querol, diu ue és més vehement, afectat
als temes sublims i a la lluita viril; és un poeta de més ambició estètica, amb
pretensions èpiques; una mica academic; pero sempre és càlid, lúcid i vibrant,
amb una exhuberància continguda; afirma corat-josament les raons dels
renaixentistes...
Ho veem: apreciacions encomiastiues per a Querol, i
deslloidores per a Llorente. Cosa que extranya molt a qui coneix la produccio
lliteraria dels dos, i els fets dels dos per la Reinaxença.
¿Per qué sera? La clau d’esta distincio la trobem en
la següent afirmacio de S.G.: Querol ja comença a escriure poemes en català,
com ell anomenava ardidament i amb sà criteri cientific, la llengua dels
valencians. Aci tenim el motiu de l’exaltacio de Querol.
De Querol, en llengua vernacula, solament es coneix
un llibret chicotet ue du tres poemes circumstancials, als que va posar per nom
Rimas catalanas; una poesia dedicada a la filla de Llorente, Reina dels Jocs
Florals de 1879, en “Almanaque de Las Provincias”, 1880, p. 89; i un poema
titulat Patria, Fides, Amor, llegit com a Mantenedor en els Jocs Florals de
Barcelona en 1872. I pare voste de contar.
No hay comentarios:
Publicar un comentario