Font: Enciclopedia Universal Ilustrá –
Espasa-Calpe – Madrit 1.991 – Tom. XLIV pags. 470-472
Noven mes de l’any musulma, cridat del dejuni i que correspon en l’orde
religios a la nostra Cuaresma. Lo seu nom pot traduir-se con “calor abrasaor”
sens dubte perque en lo calendari antic
caia en l’epoca mes calurosa de l’estiu. El dejuni es una de les cinc bases de
la religio mahometana.
Institui Mahoma
un dia de dejuni voluntari al que es cridá Achora i que caia en el decim
dia del mes de moharrem, primer de l’any. El dejuni d’un mes no el decretá
hasda el segon o tercer any de l’hegira (fugida
de la Meca a Medina)
o siga cap al 624-625 de nostra era. Es una imitacio de la Cuaresma del
cristians, la qual sols durava trentasis dies entre els orientals, en l’epoca
primitiva. He aci lo que sobre aço diu el Coran:
“¡Oh vosatros els creyentes! Escrit está que debeu de fer dejuni, com tambe
está per als que vinguren abans que vosatros, per lo que debeu de temer tota
falta ad este precepte. Este dejuni tindrá dies contats, pero aquell de
vosatros que es trobe malalt en este temps, o que estiga en viage, de modo que
no puga cumplir l’obligacio, elegirá, per a cumplir en este dejuni, atres dies,
pero en numero igual als dels prescrits. I aquells que poguent observar el
precepte no el observaren, se’ls impon l’obligacio d’atendre al sustent d’un
pobre, per a rescat... I el que
espontaneament feya lo millor, alimentant a un pobre mes abundament de lo que
la llei mana, tant millor per ad ell. Pero si feu el dejuni tant millor per a
vosatros. Si aixi ho sabeu, aixi ho fareu. El mes de ramadha es el que fon
manat que el Coran baixase del cel, per a direccio dels homens, i en el qui es
declara tot lo necessari per a la direccio i distincio, es el mes destinat al
dejuni. I aquell de vosatros que
assistira al mes del ramadha desdijunara i que estiguera en mal o en
viage fará dejuni un numero igual d’atres dies. Deu vol donar-vos la facilitat
d’eixercitar-ho i vol evitar-vos dificultats, pero vol que completeu el numero
de tals dies, i que alabeu al Senyor per a que vos dirija i per a que li doneu
gracies (Sura 1, versicul 170 a 181)”.
Ademes d’aço Mahoma reglamentá el
dejuni en la forma següent: Abstencio de tot quemenjar des de l’amaneixer a la
posta del sol. Abstencio de tot contacte carnal en tal periodo.Queda autorisat
per la nit. El Profeta declara saber que la privacio nocturna no era cumplida
“Pero Deu complagut de ses fidels els ha perdonat” El Profeta autorisa lo que
sap que seria inutil prohibir. “Practiqueu, puix, i deixar sempre lo que el
Senyor escriu per a vosatros, i menjar i beure tota la nit hasda que siga facil
distinguir el fil blanc del fil negre, aço es, hasda la matiná”. La menstruacio
de la dona la dispensa del dejuni. Ningu creyent deu sangrar-se, ni deixar
correr sa sanc voluntariament mentres dure el ramadha. A la fi d’est es deu
senyalar en la festa Aid Es Seguir, que dura tres dies. En el Marroc es celebra
en este motiu una cerimonia publica important. El governaor de la ciudad es
dirigix acompanyat de la seua comitiva a la Misal-la o muralla de les oracions,
a on un predicaor (Jatib) pronuncia el Jatba, o siga l’orcio publica en nom del
Sulta. Rematat el sermo esclata una salva de
vintiuna canonaes, indicant que acaba el Ramadha i que escomença la festa que
el tanca: el Aid Es Seguir. Els tres dies d’esta es criden els tres dies del
perdo.
Este mes es considera com de retir i
meditacio, en el que els devots invertixen la major parte del seu temps en
llegir el Coran. Les portes de l’inferm estan tancaes les del parais obertes, i
els dimonis llançats.
Tots els llibres sants, inclus els dels
judeus i cristians, han segut revelats en el mes del ramadha.
Una nit del ramadha va rebre per
primera vegá el Profeta l’inspiracio de Deu per a escriure el llibre sant. No
es coneix exactament la data d’eixa nit, pero es supon que font el 27 del mes.
En ella baixaren els angels el Coran del septim cel al primer. Els fidels la
passen en la mesquita recitant el veu alta el llibre sagrat.
A proposit del rigor i escrupolositat
que els araps cumplixen este precepte, referix Colaco (Viage del Rei Ferrando
de Portugal al Marroc, 1856) que havent
eixit el Raja a rebre a Sa Magestat a la Porta de la Marina de Tanger, com era el
mes del Ramadha i el rei fumava, el rajá, en el moment de acostar-se al rei
s’emportá, en la ma esquerra i en gran disimul, a la boca i nas una de ses puntes de l’albornos, per a no
aspirar el fum del tabac, mentres en la ma dreta fea els acataments de cosstum.
I Badia i Lebrich (Ali-Bey), en Viages de Ali-Bey per Asia i Africa durant els
anys 1803 a 1807 (Valencia 1836) diu que el dejuni, en el mes del ramadha,
s’observa en tant de rigor, que el musulma que el quebranta voluntariament,
sense causa llegitima, sobretot, en presencia d’atres, es fa acreedor a la pena
de mort com infidel. El Coran, empero,
dispensa de l’obligacio del dejuni als malalts i als que van de viage, i
la Sunna (Tradicio) exten est excepcio als menors de catoze anys i als ancians
decrepìts, a les prenyaes, a les dides (nodrizas) i, en general, a tots aquells
a qui el dejuni poguera perjudicar greument la seua salut. Qualsevol atre que
quebrante voluntariament el dejuni, encara que no el haja vist ningu, está
obligat en consciencia a dejunar setanta i un dies, si vol que Alá el perdone el pecat. El que morira sen s’haver
cumplit esta pena expiatoria, ha de deiuxar consignat en lo seu testament per
als seus hereters l’obligacio de donar a un pobre mija mida de blat o una de
datils o de ciba per cada dia de de juni que deixá de cumplir. Durant el
ramadha els moros, per regla general,
visiten en major asiduoidat que d’ordinari les mesquites, recen
devotament en ses cases, dediquen mes temps a la llectura del Coran, els rics
repartixen quantioses almoines entre els necessitats i no es celebra festa
alguna publica; no obstant, a l’aplegar la nit, es posen molt contents perque
poden menjar i beure hasda saciar-se, resultant indescriptible l’algarabia que
s’escolta a l’obscureixer, al moment que sonen les canonaes d’avis.
En Egipto i atres països subjects al mahometanisme, pero en els que ya la vida moderna ha
entibiat les creencies primitives, l’escomençament del ramadha es determina
pels calculs astronomics. En canvi, en atres països mes tradicionals, per
eixemple, Marroc, reina encara l’empirisme astrologic i escomença a contar-se
el ramadha des de l’aparicio de la nova lluna. Si el cel está nubol, de modo
que impedixca vore l’astro de la nit, se conten trenta dies del mes de chaaban
(que sols te ventinou i precedix al ramadha) i en este cas es detrau d’este el
dia que s’agefi a l’anterior. Si el 29 de chaaban apareix la lluna nova en
l’horiso, es prou per a que alguns testics oculars ho declaren aixi dabant de
l’autoritat competent, per a que que este fasa anunciar al poble
l’escomençament del dejuni, lo que es fa
per mig de tirs d’espindarga des d’algunes de les altures inmediates, y al
deixar escoltar als almuedans des dels minarets, el lugubre sonit de les
trompetes, ya tambe per mig d’una canoná, des de la bateria de la plaça.
En la llum del dia tanca el creyent sa
boca als menjars, a la beguda i hasda el tabac; el que pot viure sense
treballar, procura matar la fam en el somni, pero la gran masa, la que guanya
el sustent en l’esforç, no interrumpix el treball per causa del dejuni, i estem
per assegurar que no desmaya tampoc en la labor, sols que procurant treballar
el temps que els mesos restants dedica al menjar, procura adelantar el quefer
per a aguardar descansat l’aplegá de la nit, i aixo no sols per a aliviar-se
aixi de la tortura de la fam sino tambe per a compensar les hores que furten al
somi els menjars que fan per la nit. Durant el mes del ramadha suprimixen tambe
els mahometans els banys i els perfums, entregant-se a canvi a eixercicis
piatosos que duren a vegaes hasda que els almuedans des de l’alt de ses
mesquites anuncien en ses cantics lliturgics que ha aplegat la matiná i deu la
penitencia escomençar de nou.
Al rematar el mes, els imans aguaiten
des de la torre dels santuaris l’aparicio de la lluna nova, quina aplegá
anuncia el fi del llarc dejuni. Quant el Mufti comprova en ses propis ulls que
el Ramadha s’acabat, es trasllada processionalment al palau del jalifa per a
anunciar-li la fausta nova i desijar-li tot genero de felicitats, puix en eixa
nit es, segons tradicio pòpular, quant fixa el Senyor els destins de
l’humanitat per a tot l’any; per aixo el poble musulma implora humilt durant el
dit mes la clemencia divina, alçant al cel ses plegaries i purificant el seu
cos en la mortificacio i el dejuni.
Son notables els enlluernaments de
Constatinopla; mils i mils de llums soflamen l’atmosfera en rogenques
esplendors semejant una corrent de lava ardent. Es el reflex, sobre l’aigua, de
les llums de grans minarets de les mesquites, de tan maravellos efecte, que una
vegá vist no s’oblida mai. Es prolonguen els enlluernaments en les dos vores d’Europa
i Asia, formant dos rics cordons que tracen un inmens semicircul, en els quales
es distinguixen facilment les dos mesquites imperials, que es dibuixen netament
en carácter de foc en la boveda celest.
S’alça magestuosa, sobre totes les
demes, la mesquita del Sulta, en ses sis minarets de tres files de galeries
rodejaes d’amples circuls enlluernats, units per guirnaldes de foc de distints
tonos, que els enllacen i quina fosforescencia adquirix mes vivacitat quant un
soplo de aire els comunica suau movimient. Tanta diversitat de llums, al
reflexar en les parets de marbre i cupules dauraes dels edifics, fan resaltar
les formes i els adornos de l’arquitectura, produint al mateix temps magics contrasts de llum i ombres al topar en
la penumbra dels pins i els cipresos i en les columnes de fum que s’alcen per
tots els ambits de la ciutat.
Este lluent espectacul, duplicat per lo
seu reflex en les aigües de la mar, oferix als ulls encantats els mes fermosos
matisos del prisma i els focs fosforescents del diamant soflamen la superficie
de la mar, i les imnumerables barques que naveguen en tots els sentits el port
i el canal pareixen nadar en un mar de foc.
Afegixca’s ad aço els crits de la
gaubança del poble, que s’agita, correguent per la vorera en antorches enceses
i als acorts d’una musica prou sorollosa que expressa molt be el deliri de
l’alegria i es compendrá l’impressio que causa esta escena a qui presencia per primera vegá la maravellosa nit
del Ramadha en Constantinopla.
No hay comentarios:
Publicar un comentario