Per Domingo Gimeno Peña
En
l`epoca Gotic-Renaixentista, la creacio de falses reliquies era practica
cotidiana; De Jaume I, a demes del Peno de la Conquista tenim : l`espasa, el
caixco, l`escut, la brida i el freno del cavall, les claus de la ciutat que el
rei Zaian li va entregar en la capitulacio, etc.
Reliquies
religioses en la Catedral de Valencia en l`any 1828, se conservaven : Parte del
velo que llevaba la Virgen Santisima, parte del craneo del Patriarca Zacarias,
padre del bautista, brazo y mano derecha de San Lucas evangelista con que
escribio los Santos Evangelios y pinto esta santa imagen de nuestra señora, la
nuez del cuello de san Pedro apóstol, la camisita que la Virgen Santisima labro
con sus manos y puso al niño Jesús en Belen, relicario de plata dentro del cual
hay leche de la santisima, un pedazo de la bandera de San Jorge Martir, etc. (
Nota de las reliquias existentes en esta Santa Iglesia Metropolitana y orden
con que se manifiestan los fieles. Valencia, año 1828. )
La
llogica i el sentit comu han fet que la religiositat hage evolusionat, sent en
l`actualitat mes culta i rigorosa com els temps actuals demanen, pero atres
reliquies historiques son mantingudes com a " base probatoria " d`una
historia valenciana que mai va existir, sent tant falses les afirmacions com
les proves.
Per
al catalanisme el Peno es la bandera que duya Jaume I en la conquista i que
despres va donar en agraïment a l`iglesia de Sant Vicent Martir ( despres
defenen que no ni havien mossaraps ). Atres diuen que es la senyera que els
moros van alçar en la torre de la ciutat quant es rendiren al eixercit cristia,
per lo tant deu ser la nostra bandera nacional, deixant la Real Senyera
coronada sobre blau, exclusivament per a la Ciutat de Valencia. Va ser el 9
d`octubre de 1538, en la celebracio del tercer centenari de la conquista quant
Pere Antoni Beuter va traure a la llum el Peno com a bandera portada per Jaume
I en la conquista. No existix cap referencia anterior, i les posteriors donen
com unica font a Beuter, sense aportar tampoc arguments, documents o algun
detall que justifique la consideracio de " Peno de la Conquista ".
No
existix cap indici que prove la pertenencia del Peno al conquistador, pero
alguns detalls demostren clarament la seua falsetat.
1º
Les fantasies de Beuter ya eren conegudes en el seu temps, en 1605 el tesorer
de la Catedral de Malaga, Francisco Padilla, s`escandalisava per les histories
contades per Beuter. ( Historia Eclesiastica de España. Malaga 1605 ). Joan
Fuster en, Comentarios sobre la Historia de Valencia de Beuter diu : Beuter
solia dejarse llevar por la imaginación : unas veces por la de los autores
precedentes, y otras, ay ¡, por la propia. Le faltaba sentido critico, en la
selección de las fuentes.
2º
Es del tot increíble que algo tant important com la bandera del fundador del
regne, permaneixquera trescents anys en l`anonimat, sense cap referencia en
documents i sobre tot en la tradicio popular, sent la Real Senyera i no el Peno
qui va presidir la celebracio d`eixe any i dels posteriors dasta hui.
3º
Alfons X el Savi, casat en 1244 en Violant d`Arago, filla de don Jaime diu :
Los pendones, anchos por el asta y agudos por el batiente, eran para los
maestres de las ordenes militares y para quienes mandasen de cincuenta a cien
caballeros. Mentres eren les banderes les que permaneixien junt al rei.
4º
En absolutament tots els gravats, documents, pergamins, taulells, monedes,
primers quadros historics, portularis i cintes de seda lacrades en la
documentacio real, anterior a 1377 ( Pere el Ceremonios ), les barres o palos
son dos i no cuatre com dù el Peno, lo que nos demostra clarament, la
imposibilitat de perteneixer a l`epoca de la conquista.
5º
La tela i la pintura no son les utilizades en el sigle XII, sino molt
posteriors lo que explica que despres de set sigles i mig, tres d`ells en
absolut abando el seu estat de conservacio siga acceptable, al contrari que
alguns portularis que sent varios sigles posteriors i sempre conservats en
archius en condicions optimes han perdut practicament tot el color com a
consecuencia del pas del temps.
En
el sigle XXI, disponem d`investigacio i mijos tecnics suficients per a
demostrar sense duptes la verdadera historia de la Corona d`Arago i de tots els
estats que la formaven, pero desde la renaixença, el catalanisme ha pres mes en
serio les fabules creades per cronistes o historiadors romantics i creadors de
falses reliquies que les fonts series i documentades, per que estes negen
absolutament les seues teories, deixan-los en total evidencia.
Ya
se sap, en historia com en tot, qui no pot segar espigole.
·
Tratado de la Real Señera,
Ricardo Garcia Moya
·
La rahò no vol força
La pau Deu la vol.
Los qui casen per amors, sempre viuen ab dolors
La dona qui molt veu, tart pagara lo que deu.
La necesitat no te lley.
La privacio es causa de apetit.
La abundancia mata la fam
La nit es capa de pecadors.
La diligencia, es mare de la bona ventura.
Lo diable en lo cos, y lo rosari en la ma.
Lo que tots diuen, o es, o vol ser.
Lo ques depren en la cuna, tostem dura.
Carlos
Ros
No hay comentarios:
Publicar un comentario