¿PAÏSOS
CATALANS?
V
|
alencia, la nacionalitat valenciana
deu gojar, com diu el gran historiaor Claudio Sánchez Albornoz, “d’una doble autonomia”. La natural dins
d’Espanya i l’archillogica front a Catalunya. Valencia ha tingut sempre una
propia personalitat historica i un moviment literari i artistic peculiar, i te
dret a conservar-lo.
I be, fron ad esta afirmacio d’u dels
mes grans historiaors que, junt en Americo Castro, ha tingut l’Espanya
contemporania, es continua, per alguns catalans i un pocs valencians (v.gr.
Vicent Ventura, J. Fuster, Vicent A. Estelles i Eliseu Climent, etc...)
defenent les tesis pancatalanistes que iniciara Rovira i Virgili. Aixi “l’Hoja del Lunes” de Barcelona, de 5 de
març, publica un articul que firma E.A.
Moline, el titul del qual ya es revelaor; “Club
Ramon Muntaner. Fer feina de sensibilitzacio a favor dels Països Catalans”.En
efecte, el contingut del citat articul reflexa l’idea del titul: “La seva creacio curt d’una necessitat que
sentia una serie de sectors politics-intel.lectuals i d’altres independents
tant de Catalunya com del Pais Valencia i les Illes que volien organitzar-se
per tal de fer sentir la seva veu i participar en la clarificacio politica i
cultural d’aquells aspectes que configuren un projecte de futur com son els
Països Catalans”.
El “Club Ramon Muntaner” es constituï el 3 d’octubre de 1.978, i sa
tasca principal, que está en oberta contradiccio en l’articul 145 de la
Constitucio del 29 de desembre de 1.978 que prescriu que: “En ningun cas s’admetrá la federacio de Comunitats Autonomes” sera
de “sensibilitzacio per mitja
d’actes que s’aniran desgranant tant al
Pais Valencia com a les Illes i al Principat, com puguin ser conferencies,
sopars col.loquis, etc.”.
El secretari del “Club Ramon Muntaner” Sr. Sellares, diu expressament: “Volem ser un grup de pressio que aplegui a
totes aquelles persones independents o de determinades opcions politiques
democratiques que hagin demostrat una llarca tradicio en defensa dels Països
Catalans”.
Pretenen en est articul enfrontar-nos
en est espinos tema, el de la suposta existencia d’uns dits “Països Catalans”, que esta en l’arrail
mateixa de la divisio que uns pocs han sembrat en l’antic Regne de Valencia o
nacionalitat valenciana. Divisio i desunio entre valencians que será el pijor
aval per a obtindre l’autonomia que el nostre Poble es mereix.
El dumenge dia 8 d’octubre del 76,
pel mati, en la Plaça de Bous de Valencia, s’organisá un acte politic a la
mateixa hora en que s’havia convocat al Poble Valenciá a que assitira al “multisecular traslat de la SENYERA tricolor
des de l’Ajuntament a la Catedral”. En el Parterre, on es troba situá
l’estatua eqüestre del Rei Jaume I, el Conquistador, se feu un homenage a la
figura historica del Conquistador.
En efecte, la historica efemeride
s’efectua per primera vegá cent anys despres, es dir, el 9 d’octubre de 1.338
–data de l’entrá en el Regne arap del Rei Jaume I (1.238)-, i l’any 1.319 la
conmemoracio historica estigue presisdida, per primera vegá, fins hui, per la
SENYERA -no per la quatribarrada del Regne d’Arago, ni per la blanca en la Creu
de Sant Jordi del Comtat de Barcelona- sino per la tradicional “tricolor”... Es celebrá, per tant, est
importantissim acte que ha mantingut units a tots els valencians sense colors
politics, poble que mai no havia qüestionat ni sa cultura, ni la seua llengua
propia, ni la SENYERA seua, ni son himne fins fa uns pocs anys –mes o manco la
labor de desunio començá a partir de 1.955- Si volem l’unio no devem furgar
buscant les hipotetiques “bruixes” de
la desunio. Desunio que es el pijor aval, com diguerem, per a obtindre
l’autonomia per a la nacionalitat valenciana. Un poble desunit será un poble
vençut. Estic plenament d’acort en Lluïs de l’Almoina quan, en el periodic
valenciá “Levante”(15-IX-78), dia en
son articul titulat “Teoria de las plazas
publicas”: “Lo que, de verdad, cada
vez existe menos, es un Pais Valenciano”. Per a mi –potser siga
excessivament pessimiste- el 8 d’octubre per la vesprá fon un “requiem” per a l’autonomia del Poble
Valenciá, per lo manco d’una manera inmediata... Pero entrem de ple en el tema
central del nostre articul.
Països Catalans
El mateix dia 8, pel mati, tenia lloc
en la Plaça de Bous –ya ho diguerem- el dit “Aplec” i la “II Marxa per l’autodeterminacio del Pais
Valenciá”. L’acte doná començ en la lectura d’un escrit per un representant
de la citada “II Marxa” per a rebujar
la Constitucio, ya que esta no reconeixia el dret a l’autodeterminacio, aixi
com la negativa de la Federacio de Comunitats Autonomes. Intervingueren en
l’acte, entre atres, el senador catalá Xirinacs i els diputats Burguera, Audet
i Letamendia.
No “als Països Catalans”
El conegut pancatalaniste Xirinacs
durant el seu discurs digue: “El País
Valenciano y el Principado forman parte de una misma nación”. I el diputat
vasc Letamendia, en una primera salutacio en valenciá, tambe afirmá: “Para el País Vasco, vosotros no sois
ciudadanos españoles de segunda, sino ciudadanos de primera de los Païses
Catalanes”.
Un grup de catalanistes de Catalunya
i Valencia defenen l’existencia –ya ho hem indicat- dels “Països Catalans”. En esta denominacio es vol apuntar una comunitat
nacional de la que el Poble Valenciá seria una part, o siga una regio d’eixe
tot nacional que seria llogicament la “Gran
Catalunya”. I be, pese a l’insistencia de la minoria catalana, que, per
boca del diputat banquer Jordi Pujol, pretenia que es permetera,
constitucionalment, la federacio de regions limitrofes –ocultant en aixo son
afan pancatalaniste- el Congres dels Diputats en el vot de tots els diputats
incluïts els valencians –salvo el del senyor Burguera- aprová per quasi
absoluta unanimitat, el principi de que “En
ningun cas s’admet la federacio de Comunitats Autonomes”. I aixi ho feu
tambe el Senat en el que es detengue la proposta pancatalanista a traves de
Xirinacs. En u i atre cas han fracassat les pretensions dels pancatalanistes.
Es cert que el “poble pla” catalá
esta al marge de tot programa pancatalaniste;
pero no es manco cert que la gran Banca Catalana si tanca programes
d’esta naturalea: ses ajudes economiques a tot tipo d’activitat que conduïxca a
l’anexio i sucursalisacio de Valencia a Catalunya be ho demostra. Quan el 19 de
juliol de 1.978 Jordi Pujol es destapá en el Congres dels Diputats proclamant
la primacia de lo catalá sobre lo valenciá tant des d’un punt de vista cultural
com historic, els diputats valencians Pin Arboledas i Jarabo Payá li
respongueren dient-li que els valencias se sentien molt zelosos de sa identitat
i que nomes mencionar la qüestio dels “Països
Catalans” provocava un malestar o grans controversies en el si de la “Nacionalitat Valenciana”.
Pero ¡d’on ve eixa primacia historica
i cultural del Comtat de Barcelona sobre el Regne de Valencia? Pero ¿com i quan
ha existit aixo que li diuen “països
catalans”?
La pregunta que se nos ocurrix a la
vista de l’obsessio catalanista d’alguns (en cert tufet a utilisacio
imperialista del molts benintencionats culturalistes), es: ¿quin sentit te
definir uns nous llaços, que segurament serien de dependencia, per raons
obvies, en atre centre de poder nacional si fins hui hem patit els valencians i
nos hem queixat del domini madrileny? ¿Es que realment el Poble Valenciá pot
plantejar-se una integracio en Catalunya (¿i per que no en Arago?) quan encara
no s’ha concienciat plenament de sa propia identitat? ¿No creuen estos senyors
que lo primer que deurien fer es constituir-nos fermament com a Poble en
identitat propia? Si la democracia implica participacio i la participacio
exigix conciencia i responsabilitat, ¿no seria millor començar a pendre
conciencia de nostra propia realitat particular? ¿Per que crear mes confusio i
divisio entre nosatres? ¿Per que no
abandonem la dielectica de l’emotivitat i passem a la que definix l’historia?.
A pesar d tot aço, i ya que per a
alguns la realitat “països catalans”
pareix un dogma i hagut conte de que els dogmes son el major obstacul per al
progres i la comprensio, me pareix ineludible plantejar la qüestio clara:
¿tenen realment entitat historica els dits “països
catalans”? Sense pretensio de sentar catedra en una qüestio tan delicá,
passem a expondre la nostra propia visio del problema.
La Nacionalitat Valenciana
La Nacionalitat o l’antic Regne de
Valencia ho fon des de l’any 788 fins 1.707, ya politica, ya administrativament,
i fins a 1.933 solament fon Regne des d’un punt de vista administratiu; ya que
a partir d’esta data la divisio territorial d’Espanya será, per obra de Javier
Burgos, segons el model provincial frances. La Nacionalitat o l’antic Regne de
Valencia fon un Estat independent i soberá en el marc de la Corona d’Arago. El
vincul que unia entre si a Regnes com el Balear, el Valenciá i el Comtat de
Barcelona, etc...., era el Rei; per aixo, des del punt de vista de la tecnica
constitucional, la Corona d’Arago era “una
unio real” i, per tant, no arribá mai a ser una “Confederacio”, ni manco encara una “Federacio”. I, per supost, mai no fon una Confederacio
Catalano-Aragonesa com s’atrevi a afirmar en 1.869, Bofarull. El Regne de
Valencia deixá d’existir a partir de 1.707, degut al primer borbo, Felip V, i
no quedá enquadrat en ninguna “presunta” realitat
dita “països catalans” que ni el
propi Tarradellas creu en ella. El Regne de Valencia quedá trossejat com hem
indicat –a partir de 1.833- en provincies, a l’usança administrativa francesa.
La “presunta” comunitat dita “països catalans” es una entelequia
recentment encunyá que no es dificil de mostrar sa inexistencia...; i que es lo
que mes está irritant als valencians i a mirar cada vegá en mes suspicacia, la
paraula “pais”, i ya comença el poble
valenciá a concienciar-se de lo següent: el terme “pais” ¿no será acas el “Cavall
de Troya” per a on se mos vol ficar atra expressio, a saber, “països catalans”?.
Els arguments que s’aduïxen en
defensa de nostra pertenencia a la comunitat catalana obliden una cosa tan
important com es la llogica diferencial de desenroll de la societat valenciana
i la catalana. No es pecar d’economiscisme el dir que la dinamica economica
condiciona de manera significativa la cultura d’un poble.
I be, tant l’herencia del passat i
les multiples influencies socio-culturals que han conformat la nostra realitat
sociologica, com la llogica del desenroll de nostra economia ha condicionat una
realitat cultural, una estratificacio social i un tipo de comportament politic
i economic clarament diferent als de Catalunya. En este sentit, es necessari no
oblidar la gran influencia que ha tingut la realitat socio-cultural
nostra, l’historia multisecular de
l’antic Regne arap de valenciá (788-1.235), les corrents d’inmigracio
castellana, la decantacio, francament agraria, de la nostra economia, el pas
del feudalisme hasda el sigle XIX (contrariament a Catalunya), etc., i, molt
mes recentment, el modell de desenroll economic, que arranca de la segona mitat
del sigle XIX, conformat sobre la base d’un prosper sector agricola exportaor i
un sector industrial molt particular en fortes arraïls i contingut artesanal.
El predomini de la menuda empresa, les relacions partenalistes en l’industria,
el carácter sociologicament rural de la societat nostra, la inexistencia d’una
burguesia nacional ( a diferencia de Catalunya), l’alineacio de la classe
politica, la forta dependencia de l’exterior de l’economia nostra, el carácter
artesanal, o en recents bases artesanals, de la nostra industria, l’orige
social del nostre empresariat, etc... no poden ser oblidats a l’hora d’entendre
i explicar el problema social valenciá. Les recents corrents migratories i la
forma com s’han integrat en la realitat valenciana no poden ser oblidaes. El
fort pes del sector castellaparlant, tantes vegaes marginat, es un element de
particular importancia per a entendre el marcat carácter “diferencial” de nostra realitat socio-economica en respecte a
Catalunya.
Mes que plantejar l’hipotetica possibilitat
de nostra integracio a Catalunya –i al meu modo de vore, irrealisable, i a
totes llums negadora de la personalitat diferenciá de Valencia- crec no
solament mes oportu sino absolutament necessari reelaborar la nostra
experiencia historica com instrument d’integracio comunitaria del Poble
Valenciá. La possibilitat d’integracio plantejá per certs “pancatalanistes” en els dit “països
catalans” hauria de partir en tot cas
d’un proces democratic, d’acceptacio popular; lo que en si no es mes que un
problema “politic” i no “historic” en lo qual la qüestio es
planteja sobre unes bases totalment diferents a aquelles sobres les que
s’assenta l’actual discussio.
I no es problema historic la presunta
existencia dels dits “països catalans”, sino una quimera d’uns pocs,
perque en l’historia en la ma es demostrable quie mai no tingueren realitat
historica ni politica els “països catalans”, i considere superflu
demostrar que el Poble valenciá posseïx una personalitat propia i independent
de la de Catalunya. I com l’antic Regne de Valencia o “la Nacionalitat valenciana” es conscient de son fet diferencial, no
pot ni está disposta a renunciar a la seua historia, a sa cultura, a sa
personalitat diferenciá. D’aci que, en l’historia en la ma, nos pareix carent
de tot fonament l’afirmacio de Vicent Ventura de que ser valenciá es una forma
“peculiar” de ser catala.
Joan
Ferrando Badia – Murta – Abril de 1.979
No hay comentarios:
Publicar un comentario