Anals de la Real Academia de Cultura Valenciana
Segon epoca – Num. 68
Valencia 1991.
Els llibres de l’Historia d’Espanya mos han donat a
entendre, a traves dels sigles, que en Valencia, en el moment de ser
reconquistats per les hosts cristianes, integraes per aragonesos, castellans,
navarresos, i gents de l’antiga Marca Hispanica o siga dels contats de
Barcelona, etc., lo que hui conexiem com a Catalunya, no quedava a soles ni u a
soles dels cristians, o poc mes. Es u dels tants cliches que se mos
transmitisen sense saber d’a on arranca
el primer esllabo de la caena.
Por aixo, i com aportacio final, durè al coneiximent
del lector un ultim acopi de dats que avalen l’existencia segura i diafana
d’una llengua valenciana parlà en estes terres en els dies en que travessaven
el “telo d’acer” del domini mulim els eixercits de Jaume I el Conquistaor.
A. ¿Existia una verdadera
activitat religiosa per part dels cristians valencians, si els hi havia?.
La resposta ad esta qüestio, la mes fonamental per a
apoyar l’afirmacio de que es parlava romanç en Valencia en l’epoca de la
conquista cristiana, mos la donen estes senyes historiques:
Entre els codics de la Catedral de Valencia es
troben les “Constituciones Synodales Ecclesiae Valentinae”, donaes algunes en
anys molt coincidents en la conquista cristiana. Foren
otorgaes per Andreu d’Albalat, Jazpert de Botonach i atres prelats valencians. Conte el lligam a que fem
referencia treinta i huit constitucions del bisbe Andreu d’Albalat (1248),
quatre de Jazpert de Botonach (1276) i les restants perteneixen a l’iglesia
tarraconense, de la que llavors era sufraganea la de Valencia.
¿Qué aporten al preguntat formulat abans? Algo prou
revelaor: pels mateix anys en que es duia a cap la reconquista de les terres
mores de Valencia existien en elles res mes que cent deneu parroquies que
formaven la diocesis de Valencia. En efecte, en el full 1 de codic s’oferix la
relacio d’estes parroquies. ¿Qué no hi havien cristians en Valencia quan aplegà
Jaume I? ¿Es possible que, als deu anys exactes de la conquista de la Ciutat de
Valencia, els conquistaors hagen creat ya tal numero de nucleus cristians? ¡Ni
els hi haguera segut donat als missioners del Nou Mon, ni a la evagelisaora
activitat de Sant Frances Xavier, alcançar tal comes!.
Seria antinatural pensar que un grapat de guerrers
pogueren dur a terme un efecte de tal magnitut evagelisaora en terres de moros,
en unes terres de les que, segons diu la mala historia, hi havien segut
erradicats, sense deixar rastro, tots els mossaraps, en les que no hi havia res
mes de lo que hi havia: moros i mes moror. ¡Quasi provoca el riure” ¡Pero
“aixi” es fa l’historia!.
Senya important que dona resposta igualment a
l’interrogacio abans formulà es el fet de que apleguen a formar-se
personalitats tan destacaes en la Valencia de l’epoca como “Sant Pere Pasqual o
Arnau de Vilanova”, lo que demostra, contrariament a lo que afirmen molts
autors, que les mossaravies valencianes no hi havien segut “virtualment
exterminaes” –com diu, per eixemple, Alvaro Galmes-.
Onze anys abans de la conquista, aço es, en 1227, hi
havia naixcut en la ciutat de Valencia Sant Pere Pasqual de pares
mossaraps, fet que demostra la vitalitat
del cristianisme en estes terres. Estos nucleus cristians deurian de ser molt
actius a la vista de lo que s’ha dit en el punt precedent: hi havien bisbes i,
per consegüent, vida religiosa
colectiva. Una senya a favor d’est asert: en la Catedral de Valencia en un full
en pergami que servix de guarda a la “Tabula Speculi Historialis (un index
alfabet de l’Historial de Vicent de Belvaco –o Beauvis-) manat fer per Joan
Hautfuney, presbiter, encara que este
codic fon regalat ad esta Catedral per Pere Gustart, sochant de la mateixa, en
l’any 1388, la lletra es del sigle XIV o, inclus, anterior, per quant, en el
full del pergami del principi es troba la següent nota, d’atra ma: “Aquest
llibre es apellat taula sobre les quatre pars del vincent, ço es del Speculum
istoriale. Lo qual era de Mossen Pere Gustart de la seu de Valencia y lo qual
lo dit mossen en pere dustart dona a la seu de Valencia presents testics mossen
pere de Monfort canonge de la dita seu y en Ramon piquer sub sagrista de la
dita seu fou lo XV de agost any MCCCLXXX y huit”. Codics com este abunden en
l’Archiu Catedralici de Valencia , tal es el cas de “In epistolas S. Pauli”, de
Pere de Tarantasia, en lletra del sigle XIV tambe, pero en quin full 196 es
llig: “Iste tharantasia fuit de ordine predicatorum et sub pontifice
innocentius V. 1276”. Es podrien afegir atres eixemples.
Tot aço mos demostra l’activitat religiosa i encara
teologica de la seu i de la Catedral de Valencia en l’epoca a que mos referim.
No estava morta la vida cristiana en estes terres oficialment de moros.
Per lo que respecta a “Arnau (o Arnaldo) de
Vilanova”, l’atre eixemple aduit a favor de la mossaravia valenciana en els
dies de l’aplegà de les tropes cristianes es pot dir que naixque en les
properies de la Ciutat de Valencia pels dies de la conquista, es dir, cap a
1238. Estricte contemporaneo de R. Llull, pese a que nos conste que hi haguera
hagut contacte entre abdos. Dominava el llati, el grec, l’arap i l’hebreu, que
li possibilitaren sa dedicacio per un temps a la traduccio d’obres cientifiques.
Mege per l’Universitat de Montpeller, eixerci sa professio en Valencia i fon
mege de Pere I de Valencia, el Gran. Ensenyà en Montpeller, a on fon mege i
amic de Jaume II de Valencia, el Just. A escomençaments del sigle XIV estava en
Roma com a mege de Bonifaci VIII.
No hay comentarios:
Publicar un comentario