Sant Vicent Ferrer, flare
dominic, patro del Regne de Valencia, naixque en Valencia el 23 de Giner de
1350 i muigue en Vannes (França), el 5 d'abril de 1419. Decidi en son
eloquencia i dots de persuacio la resolucio del Compromis de Casp, per la que
es determinà la succesio a la Corona d’Arago, qüestio dinastica i politica molt
greu en aquell moment, i ajudà a resoldre el Cisma d’Occident, que fon el gran
escandal de l’Esglesia Catolica migeval.
No conegam be els valencians la
vida i obra, l’importancia historica, de Sant Vicent dins de la societat civil,
de la societat politica i de la societat religiosa valenciana de son temps. No
conegam tampoc la gran llavor d’evangelisacio que va fer recorreguent a peu no
sols Espanya, tambe bona part d’Europa, faena a la que se dedicà en
exclusivitat, molt tart, quan ya havia complit 50 anys, que en aquell temps era
mes de la mijana de vida de la gent. Lo que desgraciadament sabem de Sant
Vicent Ferrer es una gran mentira: que quan se n’anà de Valencia s’espolsa les
espardenyes. Cap historiador, cap biograf del sant, conta en ninguna part i
moment que aixo passara. Nomes u, l’historiador Diago diu que ell una volta va
sentir que díen, que corria un remor, de que Sant Vicent un dia es cabrejà de
la manera de ser dels valencians, i al eixir de Valencia se llevà les
espardenyes i se les espolsà, en senyal de que no volia tornar a saber res mai
mes d’aci. I este simple remor es lo unic que ha quedat gravat a foc en la ment
dels valencians. Apart de que cap historiador ho documenta, cal apuntar aci que
aixo de les espardenyes es una llegenda que se diu i s’ha escrit de casi tots
el sants d’Italia. En cadascu dels seus pobles se conta lo mateix, pero
canviant-li el nom al sant.
Vicent Ferrer era una persona molt
especial, no li agradava gens estar dins del Convent, sempre estava amunt i
avall, ficant-se o ficant-lo la gent en mil lios. Tenia una gran fortalea
fisica, era vegetarià, mai menjà carn, no va patir cap malaltia, a sols de vell
va patir de varius, i anava a peu a tots els llocs. Sos sermons, carregats de
ciencia biblica, arribaren a durar fins a set i huit hores sense parar de
parlar i sense microfon. De nit se gitava sempre damunt d’algo dur i per coixi
se ficava la Biblia i una pedra. S’alçava molt mati tots els dies. Quan anava
als pobles, dia Misa i estava en deju tot el mati, sense parar de parlar. Al
migdia, per a menjar, prenia encisam i fruites. El seu prestigi d’home de
ciencia i pau feu que ya molt jove el buscaren per a arreglar problemes i
confictes. Fea d’home bo en molts dels conflictes que existien en son temps.
Quan predicava pels pobles, sempre, despres de dinar, en privat se dedicava a
vore a aquelles persones o families que estaven enfrontades o tenien pendents
pleits de qualsevol tipo. El Consell de la Ciutat de Valencia, preocupat pel
fenomen de la prostitucio, important ya en aquell segle XV i no tobant manera
de solventar-lo, acordà – i aixina consta en el Llibre de Consells i
Deliveracions – donar-li poders i diners a Sant Vicent per a resoldre el
problema. Per ad elles feu un barri apartat – prop de la Porta Nova, tot ell
rodejat d’un mur – i unes normes – per eixemple, durant la Semana Santa tenien
que estar tancades totes en casa sense treballar- ab la prohibicio expresa de que
no anaren rodant pels carrers ni entrant en les cases. Lo que tingueren que
fer, ho feren sempre dins d’aquell barri, que hui es precisament el que conegam
per barri Chino o barri del Pilar, ya que com descriuen distints historiadors,
el solar escollit per a fer aquell barri era un camp de moreres que estava junt
a la muralla de la ciutat. Al mateix temps, en diners del Consell de la Ciutat,
anava fent-los la dot a aquelles dones de la vida i casant-les en chics
fadrins, conseguint que algunes abandonaren la prostitucio. Igualment pacificà
les cruels guerres i banderies que n’hi havien en Valencia, entre els Centelles
i els Vilaragut, per lo que el territori estava alçat i vivint una permanent
guerra civil. Una cosa que ara descaradament se continua ignorant es que Sant
Vicent Ferrer fon que fundà l’Universitat de Valencia. I ho feu en l’any 1411 i
fa ara vora sis segles. Curiosament, este fet tant important, la creacio de
l’Estudi General, la seua fundacio per Sant Vicent Ferrer, ha segut ocultat i
silenciat per l’Universitat de Valencia, que fa poc celebrà el V centenari de
la mateixa. De sobte fan desapareixer 90 any de sa vida academica, de sa
historia. Aixina s’escriu, s’interpreta i se manipula moltes voltes l’historia,
inclus per part d’aquells que es creuen en possessio de la veritat cientifica i
el dogma.
Gracies a Sant Vicent Ferrer
exisitix hui Espanya, es fundà Espanya. Mes, en este punt, hem de subrallar un
fet que sempre fa pensar. Arago, Catalunya i Valencia tenien que enviar els
seus compromisaris a debatre i votar quin dels candidats tenia el millor dret
per a heretar la Corona d’Arago. Sant Vicent Ferrer anà per el cupo que
corresponia a Valencia, pero, desgraciadament no escollit pels valencians. El
Parlament valencià estava dividit en dos – es una connotacio historica dels
valencians estar sempre dividits i enfrontats – i no se ficaven d’acort en
nomenar la terna que tenia que anar a Casp. El Parlament de dins tenia els seus
candidats i el Parlament de fora, que es reunia en Paterna, tenia una atra
terna. Com no se ficaven d’acort, el Parlament de Catalunya propongue, i el
d’Arago acceptà, que en nom de Valencia acudiren a Casp: Sant Vicent Ferrer,
Giner Rabasa i Arnaldo Conques. Protestà el Parlament de Valencia per lo que
entenia una intromissio i el Parlament de dins propongue a Bonifaci Ferrer,
Giner Rabasa i Arnaldo Conques. Aragonesos i catalans no acceptaren esta
proposta, per ser la de la mitat del Parlament de valencià, i al final
decidiren conjuntament que fora el Governador i el Justicia d’Arago els qui
nomenara la terna que deuria acudir a Casp: Bonifaci Ferrer, Giner Rabasa i
Sant Vicent Ferrer.
I fon la decisiva intervencio de
Sant Vicent Ferrer la que va resoldre tambe el Cisma d’Occident en l’Iglesia,
on hi havia tres Papes, produint situacions extranyes com en els casos de que
cada convent o parroquia era d’una obediencia o atra. Cadascu seguia el Papa
que millor li pareixia. I ho feu aprofitant que el rei Ferrando, al qui ell
ajudà a coronar-lo d’Arago, com li devia eixe favor, se’l cobrà fent-li firmar
el decret de sustraccio d’obediencia al Papa Benedicte XIII, el seu amic,
l’aragones Papa Luna. Va ser Sant Vicent Ferrer qui va llegir el decret en el
pulpit de la catedral de Perpignan, que va ser el final del Papa Luna, qui va
tindre’s que retirar a Penyiscola, acabant-se el Cisma. En un carta escrita pel
pare conciliar Joan Gerson, Canciller de l'Universitat de Paris, a Sant Vicent
Ferrer quan ya vivia en Vannes, parlava "d'este vostre senyalat favor,
els que nos trobém en el General Concili de Constança esperem agarrar el fruit
tan dessijat de l'unio i pau de l'Iglesia, la qual ya casi quarenta anys està
desterrada. Benaventurat Vos tres, i encara mes, quatre voltes benaventurat..."
Desconegut tambe per els
valencians son testament espiritual als valencians. Ya en el llit de la mort,
en Vannes, França, en el delirium mortis, s'alçà del llit i s'en
volgue anar a Valencia a morir, volia morir en la terra on va naixer, pero no
pogue. Dies abans, conscient encara, va fer dos testaments, un general, per a
tots els qui l'acompanyaven i un atre per a Valencia i els valencians. Demanà
als valencians que anaven en companyia d'ell en l'Escola de Penitents que
entraren en son quarto i els va dirigir unes paraules, que segons el pare canonge
i historiador Josep Sanchis Sivera, foren estes: "Sempre ha ocupat ma
patria lloc preferent en mon cor; per ad ella han segut sempre mos afans,
continuament els he socorregut, i moltes de mes oracions han anat sempre
encamidades a son major be i felicitat. No tan facilment s'oblida el lloc on es
veu la llum primera, on es reben les caricies de la mare; mon major pesar es el
morir llunt del lloc d'on vaig naixer i deprengui el cami de les virtuts, que
he caminat tota ma vida. Si alla formi mon cor, tambe fortifiqui m'anima per a
mamprendre l'apostolat que Deu m'encomanà. ¡ Pobre patria meua !, no puc tindre
el plaer de que mos ossos descansen en sa falda; pero digau ad aquells
ciutadans que muic dedicant-los mos recorts, prometent-los una constant assistencia,
i que mos continues oracions allà en el cel seran per ad ells, als que mai
oblidare. En totes ses desgracies, en tots sos pesars, yo els conhortare, yo
intercedire per Valencia. Que vixquen tranquils, que ma proteccio no els
faltarà mai mes. Digau a mos benvolguts germans que miuc beneint-los i
dedicant-los mon ultim sospir." D'esta manera digue adeu Sant Vicent
als valencians, prometent-los assistencia eterna en el cel, davant de Deu, per
a cada u d'ells, de tots els temps.
Sant Vicent fon un sant, ademes,
de molt milacrer. Tenia poder taumaturgic. Sos predicars solia acompanyar-los
de milacres. Milacres per a que la gent creguera. Eren signes extraordinaris
que mantenien la fe de la gent tan depauperada i desnutrida pels conflictes
interns i escandalosos de l'Iglesia, com el Cisma d'Occicent. En sos proces de
canonisacio foren testimoniats, per testics directes dels milacres, mes de 800
milacres, quan nomes ha requerit l'Iglesia dos milacre per al proces. I fon
atre valencià, el Papa Calixt II, complint-se atra profecia de Sant Vicent, qui
el canonisà.
Tret del Diari de
Valencia i de El pare Sant Vicent Ferrer de Baltasar Bueno i Tarrega.
No hay comentarios:
Publicar un comentario