Agusti Galbis
Burns, en la p. 597 de "El Regne Croat de
València", parla de “…la remota
Valencia musulmana…”. La transmisio d´esta percepcio, forma part del
programa catalaniste que nega la possibilitat d´existencia i evolucio d´una
cultura valenciana previa a la reconquista de Jaume I, motivada entre atres,
per l´interrelacio cultural. Els interessa una visio simplista, una idea de
muralla, d´aillament, de cultures radicalment distintes i impermeables. Aixo
els aprofita tambe per a negar validea a la serie de mencions i donacions a
futur, del “locum et ecclesiam” de
Sant Vicent, que comença a mijans del s.XII i aplega fins al mateix moment de
la reconquista, com si els reis i papes protagonistes, no tingueren ni idea
sobre la pervivencia d´allo que donaven.
Coneguts els cristians valencians que trobà Jaume I
i vista la varietat dels “germans en l´islam”, vorem que sí que existia
relacio, entre tots ells i els atres regnes cristians.
En primer lloc, hem de situar-nos en la societat
d´aquell temps, en la que els senyors feudals “pacten” protegir als seus
vasalls, barat a bens materials o diners. La diferencia de relligio entre
senyors i vasalls o tributaris, no es problema per a tancar “un suculent
pacte”. Aço i la inexistent voluntat d´organisacio d´una conquista imposibilita
mantindre el pretes espirit de creuada, que tant agrada a Burns.
Des de l´eixida de la host del Sit fins a l´entrada
del rei en Jaume, diferents “senyors” cristians s´acostaren a Valencia, en
moltes ocasions, no en la finalitat de conquistar, sino en la de atemorisar per
a conseguir vassallage. Vejam-ho: En la p. 774 del llibre “Historia de Cataluña
y de la Corona de Aragón”, en el “Epitafio del conde Ramon Berenguer IV”,
llegim: “Anno domini 1162…Raimundus
Berengari Comes Barquinonnensis Princeps et Rex Aragonensis”. Seguix “Hic etiam tributa ab omni regno Valentiae, Murtiae et omnibus corundem
Regnorum oppidis.”, Es dir, que, Ibn Mardanish, el rei Llop, que fon rei de
Valencia des de 1148 fins a 1172, era tributari del regent del Regne d´Arago. En giner de 1149, firmà
un tractat de 10 anys en la Republica de
Pisa reproduit en Villanueva en su "Viaje
literario", tom XVII, p.328. En juny del mateix any, va subscriure un atre
pacte en la Republica de Genova, que
diu: “Haec es pax et
conventio quam fecit Guillelmus Lusius cum rege
Valenciae… Cartam securitatis el
pacis et amoris quam firmat et obligat Boabdele Mahometo filius Saidae,
Deus illum custodiat, inter se el homines Januae.( tom. XI, pag 7 de las "Notices et extraits des manus. de la Bib du
roy) Entre atres, oferix als genovessos
que viuen en Valencia y Denia un hostal per al comerç, concedint-los un
bany de bades a la semana. Si seria “internacional” el nostre rei Llop, que el
papa “Alexander pontifex magnae et almae Romae”, es dirigix “Ad Lupum
regem Valentiae”,
diguent-li “glorioso Valentiae regi Lupo,
coelestis Creatoris notitiam et bene placitum ei servitum exhibere”
(Patrologiae cursus completus…p 936). Ibn al Khatib, diu, parlant del rei Llop que
“adoptà el modo dels cristians per el
vestit, les armes, les brides i les selles dels cavalls” (Dictionnaire
détaillé des noms des vêtements chez les Arabes. p 2)
Mes prop de la conquista, en 1125, vejam com Abu
Zeyt, era vasall del rei de Castella
Fernando III: "Facta carta...eo anno
quo Zeyt Abuzeyt rex Valentie,
accedens ad me apud Moyam, devenit vasallus meus, et osculatus est manus
meas", es dir que el rei de Valencia es feu vasall de Fernando III i
li besà les mans. ("Episcopologio valentino" p. 327). En 1129,
l´acort de vasallage, fon en Jaume I. El mateix rei nos diu en la Cronica: “E fo nostre acort que aguessem tregua ab
Seyt Abuzeit qui era lauos Rey de
Valencia, e quens donas la quinta de Valencia… de les rendes que el hauia…”
En el proces per a la “ordinatio ecclesia
Valentina”, hem vist com sacerdots
aragonessos i catalans havien estat vinguent a Valencia, des de fea 50
anys, per a ajudar a atendre als cristians valencians. Hem vist tambe com
referit al periodo en que “Martino” (1172-h. 1220), fon bisbe d´Albarrasi, un
testic afirmà, que lo que havia sentit, li ho havien dit “boni viri” que “veniebant
de Valentia."
Beuter, nos conta en la seua “Crónica general de
España” (1546), que: “Blasco de Alagón… pensó de pagarse él
mismo, pues el rey le iva con dilaciones. Salió, pues, al camino a la reyna, y
con mano armada quitóle los cofres de sus thesoros…El rey don Jaime, con gran
enojo que desto huvo, desterróle de todas sus tierras…” ¿I a on se n´anà
Blasco de Alagon? Nos ho diu la Cronica de Jaume I, quan, reunits en Alcanyiç
en 1231, una volta el rei el degué perdonar, pensaren en un pla de conquista de
Valencia: “E don Blasco…dix... que yo
senyor he.stat en la ciutat de Valencia, be dos anys e pus quant vos me gitas de vostra terra; e no ha huy
deu tan deleytos logar com es la ciutat de Valencia e tot aquell regne...”
Nuch de Follalquer, maestre de l´orde del Hospital diu que “…axi ho dien tots aquells que
han stat en lo regne de Valencia e fama
publica es...... e era ab nos...Pero Lopeç de Pomar que havia stat per missatgeria nostra a alcayt de Xativa.
Per les ultimes voluntats de “Illdefonsi Regi Aragonis”, sabem que la porta “de Valencia”, en
Saragossa, existia en l´any 1193.
Llegim: “…quod est in Ecclesia
civitatis Cesarauguste, que est sita
juxta portam Valencie…”. (Colección
de documentos inéditos…p.395) No consten
referencies d´este nom fins a l´epoca cristiana. No cal dir que el nom, posa de
manifest, una circulacio en els dos sentits, analogament a lo que fon la porta
“dels Serrans”.
Les primeres monedes d´or
cristianes, imitaren les musulmanes. Eren imprescindibles per al comerç. En la
versio llatina dels “Usatges de Barcelona”, de mijans del XII, trobem: “facta, per CC uncias auri Valencia;…III mancusos auri Valencia;…ad V unciam auri Valencia;…principi C auri valencia;…principem XX uncias auri Valencia…” i en la catalana del XIII llegim: “De la cequia dels mulins...unces d´or de
Valencia; Que negu no retraga a batiat sa lig...unces d´or de Valencia”. Quan el Sit prengué presoner al comte
Ramon Berenguer, demanà un rescat de 80.000 marcs d´or de Valencia. ¡Els de Barcelona funcionaven en diners
valencians!
Interessantissim per a l´objecte de l´articul, el
document de 1240, que al parlar d´un pont de fusta en Valencia, el situa "in carraria illa quam mercatores christiani uti temporum
sarracenorum sollebant",
(Archiu metropolita de Valencia, pergami num 01308), es dir, en el
carrer dels mercaders cristians en temps dels sarrains, que serien, tant els
cristians valencians que hem conegut, com forasters.
Vegem com es falsa la idea
de Valencia com a regne moro tancat en clau i forrellat. La gent, entrava i
eixia del Regne, en tota tranquilitat, sempre que es respetara el “estatus”
oficial, tant politic com relligios. Sí que se la jugaven, aquells que
anaven en la pretensio de conversio relligiosa, de qui no volia convertir-se.
Hui, tant en la rao, com en la llei en la ma, hem de enfrontar-nos a tots
aquells que tenen la pretensio de que deixem de sentir-nos orgullosos de ser
valencians, per a convertir-nos en catalans.
No hay comentarios:
Publicar un comentario